Share

Airbus a preluat de la Boeing titlul de cel mai mare constructor mondial de avioane

În primul semestru din 2019 Airbus a depășit Boeing în domeniul livrărilor de aeronave. Este de așteptat ca supremația Airbus să continue cel puțin până la finalul acestui an dat fiind faptul că Boeing încă nu a putut rezolva problemele avioanelor 737 MAX.

Conform datelor publicate de cei doi constructori rivali pentru primul semestru din acest an, Boeing al livrat 239 de aeronave în timp ce Airbus a furnizat companiilor aeriene 389 de aeronave.

Grupul american Boeing Co. a anunţat că, în primul semestru al acestui an, livrările sale au scăzut cu peste o treime, afectate de reţinerea la sol a avioanelor 737 MAX. În total, Boeing a livrat companiilor aeriene 239 de avioane în primul semestru, cu 37% mai puţin decât cele 378 avioane livrate în perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care peste 150 de avioane 737 MAX au fost produse dar sunt stocate la sol.

Raportările companiiloe Airbus și Boeing arată că numărul de avioane livrate de compania americană în primul semestru este mai mic decât cel al rivalului european, care a livrat 389 avioane, în creştere cu 28% comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Datele referitoare la trimestrul al doilea arată că tendinţa de scădere a livrărilor Boeing s-a agravat. Grupul american nu a livrat decât 90 de avioane companiilor aeriene în ultimele trei luni, o scădere de aproape 54% comparativ cu cele 194 de avioane livrate în aceeaşi perioadă a anului trecut. Această scădere semnificativă este cauzată în principal de faptului că Boeing a suspendat livrarea de avioane 737 MAX, model care reprezintă aproape două treimi din carnetul său de comenzi. Începând de la mijlocul lunii martie, avioanele 737 MAX au fost blocate la sol după catastrofe aeriene în care au fost implicate aceste avioane.

Avionul Boeing 737 MAX, dat în exploatare în mai 2017, a cunoscut în mai puţin de şase luni două accidente mortale. Deşi investigaţiile sunt încă în desfăşurare, este suspectată o funcţionare defectuoasă a sistemului automat de stabilizare în zbor menit să împiedice intrarea avionului în picaj, denumit MCAS (Manoeuvering Characteristics Augmentation System).

Acest sistem a fost conceput special pentru modelul Boeing 737 MAX pentru a preveni o anomalie aerodinamică creată de motoarele mai grele şi cu un diametru mai mare faţă de cele ale precedentelor generaţii de Boeing 737. Această anomalie poate pune avionul într-un unghi de urcare, ceea ce poate antrena apoi un picaj. Pentru a preveni acest picaj, sistemul MCAS reorientează avionul într-un unghi de coborâre pentru ca aparatul să poată recupera viteza.

Airbus profită de sincopa Boeing

Livrările Airbus au crescut cu aproape 28% în primul semestru din acest an, la 389 de aeronave, astfel încât grupul aeronautic european este în grafic pentru a-şi depăşi rivala Boeing în 2019. Dintre cele 389 de avioane, 227 au fost livrate în trimestrul doi din 2019. Pentru a-şi îndeplini ţinta de livrări pentru 2019, de 880-890 aeronave, Airbus trebuie să livreze aproximativ 500 de unităţi în semestrul doi. Rezultatele de până acum sunt parţial susţinute de tipul de aeronavă A220 pe care Bombardier l-a vândut anul trecut Airbus.

Este demn de menționat că, în primul semestru din anul trecut, livrările Airbus scăzuseră cu 1%, la 303 avioane, din cauza problemelor înregistrate la motoarele pentru aeronavele din familia A320neo.

Anul acesta, Airbus ar putea redeveni cel mai mare producător de avioane din lume, pentru prima dată din 2011. Analiştii avertizează că Airbus şi Boeing s-ar putea confrunta anul acesta cu o reducere a comenzilor din cauza încetinirii economiei globale, a escaladării tensiunilor comerciale şi a incertitudinilor politice.

Citește și:

Leave a Comment