Share
UPDATE: Criza de semiconductori auto ia amploare: Dacia confirmă stoparea activității în 3 zile din februarie

UPDATE: Criza de semiconductori auto ia amploare: Dacia confirmă stoparea activității în 3 zile din februarie

Industria auto din întreaga lume este afectată de o criză de semiconductori auto, uzinele anunțând, rând pe rând, opriri temporare ale producției.

O analiză IHS Markit arată că deficitul de cip-uri auto ar putea afecta grav producția mondială de mașini. Astfel, estimările arată o scădere cu 672.000 de unități a producției globale de vehicule ușoare (autoturisme și vehicule comerciale sub 3,5T) din cauza lipsei de semiconductori auto doar în primul trimestru din 2021.

Conform analiștilor IHS, criza a apărut pe fondul dotării mașinilor cu tot mai multă tehnologie, asta ducând la o cerere de semiconductori mai mare decât cea estimată.

„Deoarece cauza acestei crize este rezultatul creșterii cererii din partea producătorilor de mașini și componente pe fondul unei oferte limitate de semiconductori, aceasta nu va fi rezolvată până când ambele părți nu vor fi aliniate”, consideră Phil Amsrud, analist principal senior-ADAS, semiconductori și componente, IHS Markit.

Mari grupuri auto precum Ford Motor Co, Toyota Motor Corp, Fiat Chrysler Automobiles și Nissan Motor Co au redus deja producția din cauza penuriei de cip-uri, în timp ce Volkswagen a anunțat că problema va avea impact asupra producției în februarie.

IHS Markit estimează că, în primul trimestru al acestui an, industria auto chinezp va fi cea mai afectată, cu o reducere a producției de circa 250.000 de unități.

Dacă analiștii IHS văd o pierdere de 672.000 de mașini pentru producția mondială doar în primul trimestru, cei ai AutoForecast, care își fac prognozele în baza unui algoritm de calcul care are în vedere planurile de producție din industrie, consideră că în întregul an 2021, numărul de mașini care nu vor fi asamblate din cauza lipsei de semiconductori se va ridica la 964.000.

Pe fondul acestei lipse a semiconductorilor, guvernele mai multor state, inclusiv SUA, Germania, China sau Marea Britanie, fac presiuni pe lângă marii producători de cip-uri pentru a majora producția.

Nici Dacia nu scapă de penuria de semiconductori auto

Așa cum era de așteptat, nici uzinele din România nu scapă de problemele cauzate de lipsa cip-urilor. Deși nu este cunoscută încă amploarea crizei de semiconductori auto de la noi, oficialii Dacia au confirmat că sunt nevoiți să reducă producția prin stopări temporare ale activirății uzinei de asamblare a vehiculelor.

„În cursul lunii februarie, Grupul Renault va adapta producția industrială pe fondul penuriei de componente electronice provenite de la anumiți furnizori. Astfel, activitatea de producție industrială de la Mioveni a fost întreruptă în data de 1 februarie. Echipele Grupului – Supply Chain și Achiziții sunt mobilizate pentru a gestiona impactul generat de această criză mondială, care afectează mare parte din sectorul auto”, a transmis Direcția de Comunicare a Groupe Renault România.

În plus, conform presei locale din Argeș, producția ar putea fi oprită și în alte zile din luna februarie începând chiar de la finalul acestei săptămâni. Citând vicepreședintele sindicatului Automobile Dacia, jurnaliștii argeșeni anunță opriri ale producției de la Dacia vineri, 5 februarie, și luni, 8 februarie.

La solicitarea LifeNews.ro, oficialii Automobile Dacia au confirmat astăzi că „activitatea de la Uzina de Vehicule va fi întreruptă în zilele de 5, 8 și 12 februarie, iar La Uzina Mecanică și Șasiuri, parțial, în data de 8 februarie”.

Tensiuni între marii producători și furnizori

Cu câteva zile în urmă, la finalul lui ianuarie, Volkswagen a luat în calcul să solicite furnziorilor săi Bosch și Continental o împărțire a pierderilor cauzate de lipsa semiconductorilor. Asta în ciuda faptului că nici Bosch și nici Continental nu produc astfel de echipamente, ci le primesc de la alte companii din Asia.

În plus, conform jurnaliștilor germani de la Automobilwoche, grupul Volkswagen se află deja în negocieri cu furnizori alternativi de semiconductori. Doar că o astfel de mutare rapidă înseamnă și un preț mult mai mare pentru componentele respective.

Citește și:

Leave a Comment