Share
În timp ce Ludovic Orban caută soluții pentru Comarnic – Brașov, Ungaria finalizează o nouă autostradă până la granița cu România

În timp ce Ludovic Orban caută soluții pentru Comarnic – Brașov, Ungaria finalizează o nouă autostradă până la granița cu România

Ministerul maghiar al Inovaţiei şi Tehnologiei a anunțat că Ungaria va da în folosinţă în acest an secţiunea de autostradă care face legătura între oraşul Berettyoujfalu şi graniţa cu România. La București, premierul Orban încă nu știe cum ar putea realiza autostrada până la Brașov.

Conform Guvernului ungar, statul de la vest de România va da în folosinţă în acest an 160 de kilometri de drumuri, cu o valoare de 1,2 miliarde euro, printre proiectele ce urmează a fi finalizate se numără şi secţiunea de autostradă care face legătura între oraşul Berettyoujfalu şi graniţa cu România.

Potrivit sursei citate, finalizarea acestui tronson va pune la dispoziţie cea de a doua legătură între Ungaria şi România, după autostrada M43, care este face joncțiunea cu autostrada A1 Bucureşti – Nădlac, încă neterminată.

Autorităţile ungare subliniază că începând din 2010 au fost construiţi 500 de kilometri de autostradă, printre care şi prima conexiune cu România. Începând din 2010 şi până la finele lui 2019 au fost cheltuiţi 755 miliarde forinţi pentru modernizarea a 6.000 de kilometri de drumuri.

Obiectivul strategic al Ministerului ungar al Inovaţiei şi Tehnologiei este ca toate localităţile ungare să aibă acces în maximum 30 de minute la un drum cu două benzi de mers pe sens. La lansarea acestui obiectiv, în 2016, mai puţin de jumătate dintre localităţile din Ungaria îndeplineau această cerinţă, însă la finele lui 2020 ponderea va ajunge la două treimi din localităţi.

La București se caută soluții

În timp ce maghiarii vorbesc dar, mai ales fac, într-o emisiune de la un port TV, premierul român Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor, nu pare a fi găsit soluția de realizare a tronsonului de autostradă Comarnic – Brașov.

Primul ministru a subliniat că există doar două modalităţi de finanţare, şi anume, parteneriatul public-privat sau bugetul de stat.

„Nu poate fi finanţată cu fonduri europene. Vom decide în luna ianuarie cum o facem. Avem în principiu două variante. Prin parteneriat public-privat, dar nu accept decât în parteneriat cu o instituţie financiară internaţională, indiferent care este ea. Deci, fie faci pe parteneriat public-privat, dar ai nevoie de un partener instituţional care să îţi confere încredere şi mai ales garanţia finanţării, sau o faci pe bugetul de stat”, a declarat Orban.

Totodată, Lucian Bode, actualul ministru al Transporturilor, a declarat și el că există resursele financiare necesare pentru realizarea celor 134 de kilometri de autostradă care sunt în lucru în prezent.

„Avem 12,1 miliarde de lei bani alocaţi, cu 70% mai mult faţă de 2018, spre exemplu, prin legea bugetului. Pe fonduri europene, am avut anul trecut 5,9 miliarde de lei alocaţi, am executat 4,2 miliarde, iar în acest an avem 6,4 miliarde, adică 1,3 miliarde de euro. Dacă ar fi să finalizăm cei 134 de kilometri care sunt în diferite stadii de execuţie, ne vor rămâne bani. Deci este falsă ideea că nu avem bani sau nu sunt alocări suficiente”, a declarat ministrul.

„Vorbesc strict de bugetul CNAIR pe componenta de autostrăzi şi drumuri naţionale. Pentru drumuri naţionale am avut 1,6 miliarde anul trecut pentru asfaltări, plombări, reparaţii şi anul acesta estimăm că vom depăşi această valoare. Deci bani sunt, doar să existe mobilizare, seriozitate, o relaţie corectă între beneficiar, antreprenorul general şi subcontractori”, a explicat Lucian Bode.

Leave a Comment