Share
Programul Rabla uită pe stradă adevăratele rable

Programul Rabla uită pe stradă adevăratele rable

Modificările aduse în acest an așa-numitului program „Rabla” Clasic par un prim pas către renunțarea la acest tip de bonificație acordată posesorilor de mașini care sunt dispuși să înlocuiască o mașină funcțională mai veche de opt ani cu una nouă și mai puțin poluantă.

Potrivit Ordinului Ministerului Mediului nr. 661/2017, care conține regulile Programului Rabla, în acest an vor putea fi casate doar mașinile pentru care posesorul deține un ITP valabil. Această schimbare a regulilor din anii anteriori, când la Remat puteau fi predate și vehicule care nu mai făceau față unei Inspecții Tehnice Periodice (ITP), face ca tocmai cele mai vechi vehicule – uitate de ani buni prin curți și, mai grav, prin parcările marilor orașe – să nu mai poată fi casate cu bonificația oferită de stat.

Desigur, aceste adevărate epave nu mai valorează 6.500 de lei, adică suma oferită ca primă de casare, și nici nu poluează masiv având în vedere că nu pot circula pe drumurile publice. Cu toate acestea, vechiturile ruginite care blochează cu anii sute sau poate chiar mii de locuri de parcare în întreaga țară trebuie eliminate, iar blocarea accesului celor care dețin astfel de mașini la programul Rabla nu face decât să prelungească agonia relicvelor pe roți. E drept că situația rablelor „uitate” de programul de casare ar putea fi schimbată dacă autoritățile locale ar încerca să găsească soluții, fie prin penalizarea celor care țin mașinile fără ITP pe spațiul public, fie prin bonificații care să-i facă pe proprietari să renunțe la ele. Dar, cum multe primării nu au bani decât pentru a plăti salariile majorate ale angajaților,, nu era mai indicat ca oficialii din Guvern să păstreze mașinile fără ITP în programul „Rabla” și să asigure pentru ele o bonificație mult mai mică decât cea oferită pentru vehciulele încă funcționale și cu inspecția la zi? În legătură cu acest subiect au existat mai multe discuții în faimoasele „grupuri de lucru” de la Ministerul Mediului, însă rezultatul nu pare deloc cel mai corect pentru realitatea din afara birourilor.

Rămâne de văzut câți români vor dori să renunțe la o mașină funcțională și cu ITP valabil, mai veche de opt ani, pentru a primi un tichet de 6.500 de lei (1.380 de euro), sumă la care vor mai trebui să adauge câteva mii bune pentru a achiziționa un vehicul nou.

Cert este că, în afara acestei modificări importante care va apărea în desfășurarea programului „Rabla” din 2019 – atunci când va debuta, pentru că data nu este încă publică – celelalte decizii care schimbă datele problemei par logice. Faptul că trebuie să locuiești și să plătești taxe în România pentru a beneficia de bonificații din bugetul de stat este de la sine înțeles, iar ideea de a nu avea datorii la fisc este în logica modelului deja împământenit la noi, prin care nu poți obține un document de la o autoritate a statului dacă ai o amendă neplătită.

©Lifenews.ro – Articolele lifenews.ro pot fi preluate în limita a 500 de caractere și doar cu acordul redacției.

Leave a Comment