Studiu: Aproape jumătate dintre români vor să facă achiziţii de Black Friday 2024
Aproape jumătate dintre români (46%) intenţionează să facă achiziţii de Black Friday 2024, mai ales pentru a profita de discount-urile la produsele care sunt prea scumpe pentru puterea lor de cumpărare, arată un studiu recent realizat de Dynata pentru Revolut.
Compania a realizat o analiză privind raportarea consumatorilor români la securitatea fondurilor în contextul cumpărăturilor de Black Friday şi a realizat un studiu pe această temă în rândul a 1.000 de consumatori români de peste 18 ani.
Participanţii la studiu au mai declarat şi că profită de această oportunitate pentru a cumpăra la preţuri mai avantajoase produse care le sunt necesare pe parcursul anului (45%). 8 din 10 români spun, însă, că intenţionează să cheltuiască mai puţin de Black Friday şi de Crăciun deoarece bugetele lor au fost afectate de inflaţie.
Cu 52% dintre respondenţi intenţionând să cumpere online faţă de 44% din magazin, Black Friday este de departe cel mai mare eveniment comercial al finalului de an şi una dintre ocaziile care contribuie la intensificarea scam-urilor de cumpărături.
Potrivit celui mai recent Raport privind Securitatea Consumatorilor şi Fraudele, realizat de Revolut , scam-urile de cumpărături reprezintă principala tipologie de fraude bancare semnalată în România în primul semestru al anului 2024, cu 54% din numărul total de fraude semnalate. La nivel global, acelaşi raport Revolut a arătat că 60% dintre scam-urile raportate de clienţi au fost din aceeaşi categorie.
Deşi incidenţa acestui tip de scam-uri este de aşteptat să crească în timpul Black Friday, rezultatele provenite din studiul Dynata arată că doar 8% dintre români se arată cu adevărat îngrijoraţi de creşterea riscului de fraudă în timpul sezonului cadourilor şi ar prefera, din acest motiv, să cumpere mai degrabă din magazine fizice. Românii cu vârste cuprinse între 45-54 de ani şi seniorii (65+) sunt chiar mai temători decât celelalte categorii de vârstă şi preferă să meargă în magazine pentru a cumpăra de Black Friday, în proporţie de 9% şi, respectiv, 10% dintre respondenţi.
Aceleaşi segmente de vârstă cred că Black Friday nu este neapărat o bună ocazie de a face cumpărături, mai ales din cauza site-urilor înşelătoare sau a falşilor vânzători (6%). În acelaşi timp, 86% dintre respondenţi consideră că de Black Friday pot prinde nişte oferte bune.
Doar 4% dintre respondenţi spun că de Black Friday se poate să fii păcălit foarte uşor şi să devii victimă a unor scam-uri, femeile fiind mai îngrijorate decât bărbaţii (5% vs 3%).