PwC: Cota mașinilor electrice din piața globală a urcat la cel mai înalt nivel din istorie
Un raport al PwC arată că vânzările globale de mașini complet electrice (BEV) au înregistrat o creștere substanțială de 42% în primul trimestru al anului 2025. Acest salt a dus la cea mai mare cotă de piață înregistrată vreodată pentru electrice, de 16% din totalul vânzărilor de mașini noi.
Conform analiștilor Price Waterhouse Coopers (PwC), o mare parte din această creștere de 42% poate fi atribuită Chinei, care a fost responsabilă pentru mai mult de 60% din vânzările globale de BEV și, prin urmare, domină piața. Impulsionate de măsurile continue de stimulare ale guvernului, vânzările de electrice au crescut acolo cu 55% în primul trimestru din 2025 față de perioada ianuarie – martie din 2024. Această creștere a condus la cea mai mare cotă de piață înregistrată vreodată de electrice în China (27%).
Același raport notează și că vânzările globale de hibride cu încărcare la priză (PHEV) se află într-o situație similară. Vânzările PHEV pentru primul trimestru au crescut cu 27%, în principal datorită unei creșteri de 37% în China.
Această creștere, împreună cu extinderea pieței BEV, a condus la vânzări globale combinate de peste patru milioane de unități. Vânzările pe primele cinci piețe europene și-au revenit după un declin temporar. După trei trimestre consecutive de scădere, vânzările de electrice pe aceste piețe au crescut cu 30%. O mare parte din această majorare poate fi atribuită Marii Britanii și Germaniei, cu o creștere de 43% și, respectiv, 39%.
În ciuda acestei creșteri semnificative, electrificarea automobilelor nu a fost atât de rapidă pe cât preconizau unii experți cu doar câțiva ani în urmă. Perturbările geopolitice globale complică și mai mult lucrurile.
Datele PwC arată că numărul total de vehicule electrificate (BEV, PHEV, HEV și mHEV) comercializat la nivel mondial în perioada ianuarie – martie 2025 a fost de 5,8 milioane, cu 33% mai mare decât cel înregistrat în perioada similară din anul anterior. Din acest total, mașinile complet electrice (BEV) a fost de 2,5 milioane (+42%), cel de hibride cu încărcare la priză (PHEV) de 1,3 milioane (+26%), iar cel de hibride fără încărcare la priză (HEV și mHEV) de 1,9 milioane (+26%).
În Europa, vânzările de BEV au crescut cu 28% până la 574.000, în timp ce în China acestea au fost de 1.640.000 unități (+55%), iar în SUA de 301.000 unități (+18%).
Piața PHEV a avut drept campion tot China (994.000 unități), în timp ce în Europa au fost comercializate 268.000 unități, iar în SUA doar 79.000 de unități.
Deși nu este prezentă în raportul PwC, piața din România a înregistrat în primul trimestru din 2025, conform datelor DGPCI, o scădere cu 36,4% în privința vânzărilor de mașini complet electrice, până la 2.152 unități, și creșteri în segmentele PHEV (+15,3%, până la 1.745 unități) și HEV (+50,8%, până la 5.527 unități).
