Share

Industria aeronautică, următoarea victimă pe altarul ecologiei

În timp ce industria auto din întreaga lume este blamată pentru emisiile de gaze cu efect de seră și forțată să găsească soluții de ecologizare, cea aeronautică se luptă cu o presiune tot mai mare din același motiv. În acest caz soluțiile sunt însă mult mai puține.

Marile companii care produc avioane, adevărați giganți tehnologici dar și financiari, sunt supuse unei presiuni tot mai mari pentru a găsi soluții de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. Iar analiștii economici consideră că, după industria auto, acesta este următorul bastion care va fi cucerit de curentul mondial al ecologizării transportului.

În timp ce industria auto, prima victimă a ecologizării rapide, pare să fi găsit calea către producția de vehicule cu un impact mai redus asupra mediului prin electrificare, cea aeronautică se află sub o presiune tot mai mare fără a avea soluții clare. Deși este limpede că orice tip de transport aflat în exploatare în prezent este poluant, iar aviația generează circa 3% din emisiile de carbon la nivel mondial, soluțiile de a reduce pagubele cauzate de aceasta asupra mediului sunt extrem de puține. Spre deosebire de mașini, unde greutatea este un factor important, dar nu decisiv, în aviație orice kilogram în plus contează enorm. Iar bateriile nu sunt deloc ușoare.

Pe lângă o imagine tot mai proastă, influențată major de acuzele privind poluarea, industria aeronautică se confruntă și cu perspectiva reducerii drastice a vânzărilor. În special zona avioanelor short courier este așteptată o scădere puternică a cererii generată, pe deoparte, de concurența tot mai mare făcută de trenurile de mare viteză, iar pe de alta chiar de măsurile guvernelor care favorizează, pe bună dreptate, transportul feroviar în detrimentul celui aerian. Ca exemplu, chiar în această săptămână, guvernul francez a impus angajaților sectorului public să folosească pentru călătorii mai scurte de patru ore doar trenul. Numai călătoriile de peste patru ore vor putea fi realizate cu avionul.

Industria aeronautică, în căutare de soluții

În acest context, „durabilitatea” a fost cuvântul de ordine la cel mai mare show aerian din Asia, cel de la Singapore. Un eveniment care a făcut un exercițiu de imagine prin utilizarea de panouri solare pentru a alimenta cu energie întregul spațiu expozițional. În același timp, puținii oficiali prezenți la eveniment din cauza epidemiei ucigașe Covid-19, au încercat din răsputeri să arate sustenabilitatea sectorului. Chiar și în acest caz însă, unii ecologiști au considerat încercările organizatorilor și  ale reprezentanților marilor companii aeriene doar o „spălare” a imaginii, o cascadorie de PR menită să mascheze adevărata față a producătorilor de avioane poluante.

„Aviația este sub o presiune semnificativă pentru a-și îmbunătăți imaginea de sustenabilitate. Companiile aeriene colaborează cu noi pentru a găsi cele mai bune căi de a crește disponibilitatea combustibililor durabili, de a testa modul în care electrificarea poate avea impact asupra aviației. De asemenea, ele caută motoare și soluții tehnice cât mai eficiente”, a declarat Paul Stein, director tehnologic al producătorului de motoare pentru aviație Rolls-Royce.

Industria aeronautică s-a angajat să își reducă emisiile de carbon cu 50% până în 2050, comparativ cu nivelurile din 2005. Companiile din Marea Britanie, precum Rolls Royce, au mers chiar mai departe promițând atingerea unor emisii zero până la aceeași dată.

La Singapore Airshow 2020, eveniment desfășurat între 11 și 16 februarie, producătorul european de avioane Airbus a dezvăluit modelul unui avion futurist care înglobează aripile în fuselaj și are două motoare eficiente montate în partea din spate.

Designul elegant al machetei viitorului avion este menit să reducă frecarea cu aerul, iar producătorul spune că are potențialul de a micșora consumul de combustibil cu până la 20% în comparație cu o aeronavă medie cu un singur culoar. Supranumit Maveric, modelul de test de 2,2 metri lungime a efectuat un prim zbor în iunie anul trecut. Rămâne de văzut dacă o variantă funcțională, la scară 1:1, va putea fi produsă în viitorul apropiat.

Smartflyer aviatie

În același timp, producătorul franco-italian ATR a încercat să sublinieze la Singapore că turbopropulsoarele sale consumă cu 40% mai puțin carburant decât turbojet-urile cu dimensiuni similare. Cum viteza de deplasare a unui avion cu elice este mai redusă decât cea a unui turbojet, Stefano Bortoli, directorul executiv al ATR a ținut să explice că „este vorba despre un compromis între consumul de combustibil și viteză. Puteți câștiga 5 – 10 minute cu un jet, dar în ceea ce privește poluarea, acesta din urmă este mai dăunător.”

Au apărut, desigur, și aeronave electrificate. Proiectată de firma de inginerie magnificX, prima aeronavă comercială complet electrică din lume a avut zborul inaugural în luna decembrie în Canada. Totodată compania elvețiană Smartflyer dezvoltă un avion hibrid cu o capacitate de patru persoane pe care speră să îl poată testa în varianta finală în 2022. Pe lângă reducerea emisiilor, aeronava este mai puțin zgomotoasă și are costuri de exploatare mai mici grație scăderii sumelor plătite pentru combustibil. Dar Aldo Montanari, șeful companiei, a avertizat că astfel de proiecte nu vor ajunge rapid pe piață. „Presiunea este destul de mare… și cred că industria a înțeles, dar au nevoie de timp pentru a reacționa, nu o pot face într-un an. Orice nouă aeronavă trebuie să fie, în primul rând, sigură”, a explicat el.

Utilizarea de biocombustibili este o altă cale prin care industria speră să își poată reduce emisiile, însă costurile biocarburantului sunt încă foarte mari și doar o mică parte dintre motoarele de avion permit utilizarea acestuia.

„Va dura mult timp până când companiile aeriene vor devini durabile. Noile soluții tehnologice vor putea fi implementate peste zeci de ani”, a declarat pentru AFP Dewi Zloch, membru al Greenpeace.

MagniX aviatie

Citește și:

Leave a Comment