Bucureștiul ar putea avea autobuze școlare. Costurile sunt însă majore
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea îşi doreşte ca proiectul pilot demarat la Şcoala nr. 195 (Hamburg), unde elevii beneficiază de transport cu 11 autobuze şcolare puse la dispoziţie de STB, să fie extins în toată Capitala.
„Ni-l dorim extins în întregul Bucureşti, dar ne-am gândit să îl începem aici, la Şcoala nr. 195, pentru că e cea mai mare din întreaga ţară şi în această zonă se creează în fiecare dimineaţă şi pe urmă la finalul cursurilor foarte mare aglomeraţie (…). Ca prim pas, avem 11 autobuze din cele noi, Otokar euro 6, cumpărate anul trecut (…), fiecare autobuz (…) are un conducător auto, dar pe lângă aceasta şi un însoţitor, de regulă ne-am gândit la o doamnă care să-i ajute pe elevi să urce în autobuz (…). Avem deocamdată patru trasee, 46 de staţii”, a declarat Gabriela Firea.
Potrivit edilului, costul lunar pe care îl plăteşte Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) pentru cele 11 autobuze şcolare se ridică la circa 21.000 de euro. „Deocamdată avem 100 de formulare completate, cifră valabilă azi dimineaţă, dar având în vedere interesul manifestat pe parcursul zilei sunt convinsă că (…) în perioada următoare vor fi mult mai multe înscrieri”, a precizat Firea.
Ea a menţionat că Poliţia Locală Municipală şi Poliţia Locală a sectorului 3 vor avea grijă în fiecare staţie să nu existe incidente. „Înţeleg temerea părinţilor care au copii la clasele zero, întâi, eventual clasa a doua, pentru că se gândesc că sunt mici şi trebuie să fie însoţiţi la şcoală, dar pentru celelalte clase cred că trebuie să avem mai mult curaj”, a declarat Firea.
PMB şi Primăria sectorului 3 garantează că nu vor fi probleme şi a informat că viteza de deplasare este mică, adaptată pentru un autobuz şcolar, iar conducătorii auto au fost selectaţi cu mare grijă. Firea a precizat că şi elevi care învaţă la şcoli de pe traseul autobuzelor şcolare vor putea avea acces în acestea.
„Am luat legătura deja cu colegii de la STB (…), vor lua legătura cu conducerile acestor şcoli pentru a avea de asemenea un sistem, pentru a avea acceptul părinţilor şi pentru a-i putea primi în acest autobuz şi pe elevii celorlalte şcoli, mai ales că acestea se află pe trasee, pe circuitul deja stabilit”, a spus Firea.
Societatea de Transport Bucureşti a înfiinţat, de luni, patru linii de autobuz şcolare speciale, care vor funcţiona în corelare cu structura noului an şcolar, doar în perioadele semestriale când sunt desfăşurate cursuri.
Transport gratuit în București?
Gabriela Firea a declarat și că nu a renunţat la ideea gratuităţii pentru mijloacele de transport în comun ale STB, dar a afirmat că sunt opinii diferite ale specialiştilor şi acest subiect trebuie „cântărit” foarte bine.
Întrebată de jurnalişti dacă păstrează ideea de a oferi gratuitate la transportul public cu STB pentru toţi bucureştenii, Firea a menționat că își dorește asta, „dar nu am anunţat încă un rezultat pentru simplul motiv că sunt păreri împărţite – unii specialişti spun că ar fi foarte bine, alţii spun că ar duce la situaţii de nedorit, pentru că s-au mai aplicat astfel de măsuri de gratuitate completă şi nu au fost de bun augur. În acest moment, cheltuiala PMB pentru subvenţiile şi investiţiile STB se ridică la circa 20 milioane de euro lunar, iar profitul STB tot lunar e de circa 3 milioane de euro, practic PMB acoperă lunar 17 milioane de euro pentru STB, cu alte cuvinte nu ne gândim sub nicio formă doar la acele 3 milioane de euro profitul STB, pentru că sunt foarte multe gratuităţi, nu pentru că nu sunt ei performanţi”.
Ea a amintit de gratuităţile pentru elevi, studenţi, pensionari, însoţitorii pensionarilor, persoane cu dizabilităţi. „Sunt foarte multe categorii oricum de gratuităţi şi atunci ne punem problema să renunţăm şi la acele 3 milioane de euro lunar, profitul STB, pentru a da gratuitate completă. Nu ne gândim decât la faptul că va trebui să întărim paza acestor autobuze pentru a nu fi stricate, devalizate, cum s-a mai întâmplat în România, au fost cazuri de oraşe care au dat gratuitate şi pur şi simplu au foarte multe neplăceri. Deci nu am renunţat, dar sunt opinii diferite ale specialiştilor şi trebuie să cântărim foarte bine, nu ne-am gândit doar că nu ne permitem financiar, ci din punct de vedere al siguranţei celor care călătoresc, confortului acestora, precum şi integritatea autobuzelor, mai ales că ele sunt foarte noi şi vor veni în continuare autobuze noi, suntem în plină licitaţie pentru 400 de autobuze hibrid, 100 autobuze electrice, 100 tramvaie şi 100 troleibuze”, a încheiat Firea.