Share
Director general ACEA: Din cauza semiconductorilor oferta de mașini nu va atinge nivelul cererii nici în 2022

Director general ACEA: Din cauza semiconductorilor oferta de mașini nu va atinge nivelul cererii nici în 2022

Eric-Mark Huitema, directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) avertizează că problema semiconductorilor este departe de a se fi încheiat.

Într-un document dat publicității astăzi, directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema, atrage atenția că dependența Europei de producătorii de semiconductori din Asia va continua și în perioada următoare, iar asta înseamnă că „oferta (n.n – de mașini) nu va fi conformă cu cererea consumatorilor, livrările de vehicule fiind amânate”.

Mai exact, cum criza de semiconductori are toate șansele să se prelungească și anul viitor, clienții ar putea fi nevoiți să aștepte luni bune livrarea vehiculului comandat.

„În acest moment, problema majoră este că producătorii de autovehicule și furnizorii din Europa se confruntă cu o penurie dramatică de microcipuri. Creșterea uriașă a cererii de computere, telefoane mobile și alte produse electronice de larg consum în timpul pandemiei globale a depășit disponibilitatea microcipurilor, făcându-le foarte rare. În plus, lanțurile de aprovizionare sunt încă perturbate de blocaje”, declară șeful ACEA evidențiind faptul că puținii semiconductori produși în prezent în raport cu cererea trebuie împărțiți de mai multe industrii precum cea IT, de electrocasnice sau de mașini.

Totodată, oficialul notează că lipsa semiconductorilor a generat o creștere majoră a prețurilor pentru aceștia, detaliu care duce la o majorare a prețurilor pentru mașini.

„Cu depozitele goale și stocurile epuizate, lipsa microcipurilor are acum un impact direct asupra producției de vehicule. Deși acest lucru ar fi incomod în orice moment, este deosebit de greu mai ales în situația actuală când industria auto europeană încearcă să-și revină după impactul pandemiei. Producția de autoturisme a scăzut cu 23,3% în timpul crizei de anul trecut, însemnând că s-au asamblat cu cinci milioane de mașini pai puțin decât în 2019. Asta în timp ce producția de vehicule comerciale din UE s-a redus cu 21%.

Din păcate, disponibilitatea limitată a vehiculelor, combinată cu prețurile în creștere ale microcipurilor, au un impact profund asupra alegerii consumatorilor și asupra accesibilității vehiculelor noi. În plus, această încetinire a reînnoirii flotei de vehicule din UE pune în pericol ambițiile climatice ale Europei”, consideră Eric-Mark Huitema.

Mașini mai puține pe o perioadă lungă de timp

Directorul general al ACEA, arată și că problema nu pare a avea o rezolvare rapidă, fapt ce va duce la o lipsă de pe piață a vehiculelor comandate de clienți.

Huitema dă astfel o veste proastă tuturor celor care au comandat sau au în plan să comande un automobil. Ei ar putea avea de așteptat luni bune pentru livrare.

Citește și:
– România, insuficient pregătită pentru trecerea la mobilitatea electrică
– Criza de semiconductori și reglementările antipoluare cresc achizițiile de mașini second-hand de lux

„O privire mai atentă la amploarea impactului penuriei de cipuri asupra industriei auto pare să indice că această problemă va persista o perioadă lungă de timp, posibil chiar până în 2022. Ca urmare, volumele de producție din Europa vor fi probabil substanțial mai mici decât prognozele inițiale pentru acest an și cel viitor. Cu alte cuvinte, oferta nu va fi conformă cu cererea consumatorilor, livrările de vehicule fiind amânate”, susține șeful ACEA, adăugând și că problema afectează inclusiv forța de muncă din industrie.

Posibile disponibilizări de personal

În opinia oficialului, cu „piața auto din UE a suferit deja o scădere a vânzărilor în acest an. Și, după cum arată ultimele cifre ale ACEA, situația a devenit și mai gravă în septembrie când înmatriculările de mașini s-au redus cu 23,1% – marcând cele mai mici înmatriculări din septembrie 1995”, este foarte posibil ca „ocuparea forței de muncă redusă temporar, pe întregul lanț valoric al industriei auto” să ducă la efecte asupra angajaților. „Deși până acum au fost evitate concedieri majore, mulți angajați au fost deja afectați”, arată Huitema.

Cu un astfel de cartof fierbinte în mâini, Europa are doar șansa unor investiții majore și rapide în dezvoltarea de uzine de semiconductori.

Conform șefului ACEA, „pentru a evita ca acest lucru să se repete în viitor, Europa trebuie să elaboreze un plan strategic de creștere a producției de semiconductori. Este important, totuși, să ne asigurăm că această capacitate de producție oferă și tipurile potrivite de cipuri care sunt utilizate în autovehicule. (…) A devenit limpede că trebuie urgent să reducem la minimum dependența Europei de piețele de peste mări pentru aceste componente vitale. Creșterea tensiunilor globale între piețele majore și previziunile care arată că cererea de semiconductori va continua să crească, fac riscurile dependenței de cipuri a Europei și mai evidente”.

Citește și:

Leave a Comment