Share

Cristian Prichea, Ford: Puma este cel mai bine vândut model al mărcii noastre în România

Într-un interviu acordat LifeNews.ro, directorul general al Companiei Naționale de Vânzări (CNV) Ford, Cristian Prichea, a explicat de ce marca americană a avut o scădere a cotei de piață în 2020 urmată de o creștere rapidă în 2021 și care sunt motivele pentru care vizează o majorare importantă în 2021.

După un început mai slab al vânzărilor în România anul trecut Ford Puma a urcat în 2021 în preferințele românilor ajungând pe locul 2 în clasament. Cum se explică această creștere accelerată a vânzărilor Puma în ultimele luni? Ce s-a schimbat?

La nivel de autoturisme am înregistrat anul trecut o scădere a cotei de piață de aproximativ 1,9 puncte procentuale. Noi am lansat Puma exact în pandemie. Pe piață mașina a ajuns în februarie – martie. Ford Puma nu a putut intrat suficient de bine în piață mai ales în primele șase luni ale anului trecut. În perioada aceea vânzările medii lunare erau de circa 100 de unități. În schimb, în a doua jumătate a anului, când piața a început să își revină și noi am demarat comunicarea masivă pe acest model, micul SUV produs la Craiova a avut rezultate foarte bune. În al doilea semestru din 2020 am vândut 1.650 de unități, Puma devenind cel mai bine vândut model Ford. În total, în 2020, am vândut undeva la 2.000 de unități. Deci peste 75% din vânzările modelului au fost înregistrate în semestrul doi.

Un prim motiv acestui comportament este legat de faptul că pandemia nu ne-a permis să îi creăm „brand awareness”. Atenție, vorbim despre un model complet nou la care clienții nu au putut avea acces în perioada de carantină. Nu mai vorbesc de faptul că dealerii nu au putut oferi mașina pentru test-drive. E foarte greu ca un client să cumpere o mașină doar citind broșura sau utilizând un configurator online.

Un al doilea motiv pentru reculul cotei de piață a mărcii este faptul că în primele șase luni ale lui 2020 nu am avut un model în segmentul SUV-urilor compacte, respectiv Kuga. Vânzările modelului anterior Kuga au fost oprite în decembrie 2019, iar lansarea efectivă a noii generații a avut loc în vara lui 2020. Practic, o jumătate de an noi am lucrat fără două modele extrem de importante, Puma și Kuga. Acum Puma este cel mai bine vândut model Ford în România. Media vânzărilor acestui model este acum la circa 300 de unități pe lună. La fel, Kuga se duce undeva la 130 – 150 de unități/lună.

În 2021 a urmat însă o creștere rapidă care a dus marca Ford pe poziția a doua în clasamentul vânzărilor din România.

Creșterea din 2021 este spectaculoasă. La autoturisme avem o cotă de piață de 10,4% după primele două luni ale anului. Este îmbucurător faptul că Puma și-a menținut poziția de lider în segmentul ei cu o cotă de 17,5%. Totodată, Kuga a performat foarte bine în acest an. Cu acest SUV suntem la 10% cotă în segment. În plus, Focus, a mers foarte bine în zona de flote.

Mai mult, business-ul de vehicule comerciale a mers extraordinar de bine și aici am avut o creștere de 1,1 puncte procentuale. Am fost lideri pe aproape toate segmentele. Ca exemplu, pick-up-ul Ford Ranger a avut peste 40% cotă în segmentul său.

Cum se împart vânzările Puma între persoane fizice și juridice?

În momentul de față vânzările Puma sunt 75% către retail. E și un efect al programului Rabla de anul trecut. Circa 25% din vânzări au mers către zona de flote. În ultima perioadă însă se remarcă un interes tot mai mare al clienților de flote. Avem doi clienți complet noi – Casa Noastră și Food Panda – care au cumpărat un număr considerabil de mașini Puma. Asta ne arată că modelul devine o opțiune și pentru clienții de flote. Eu mi-aș dori ca SUV-ul nostru să devină o opțiune și pentru instituțiile guvernamentale.

Având în vedere că au trecut luni bune de la lansarea lui Ford Puma ne puteți furniza un profil al cumpărătorului român care achiziționează acest model? Cum arată clientul tipic?

Puma este un model versatil, atrăgător. O cercetare internă îmi arată două segmente de clienți. Pe deoparte e vorba despre familiile tinere, cu sau fără copii, care folosesc această mașină în oraș, dar și pentru călătoriile de week-end. A doua categorie este cea a persoanelor peste 40 – 45 de ani care au un stil de viață foarte activ. În amblele categorii vorbim despre persoane cu venituri peste medie.

Ce fel de Ford Puma preferă românii? Mă refer la nivel de echipare, sistem de propulsie, dotări opționale, echipamente „vedetă”.

La nivel de motorizare vindem cel mai bine EcoBoost-ul de 1.0 litri și 125 CP, varianta „mild hybrid”. Acesta reprezintă circa 65% din vânzările totale Puma. La echipări, clienții preferă Titanium și ST Line. Ca opțiuni văd că apar tot mai des cele de confort, precum parbriz, volan și scaune încălzite, faruri LED, hayon cu deschidere electrică, dar și sisteme de siguranță.

Faptul că Ford Puma este produs exclusiv la Craiova, în România, credeți că face mașina mai dorită de clienții de aici decât dacă, să spunem, ar fi fost produsă în Germania, la Koln?

Absolut. Și eu, și clienții cred că ne mândrim cu produsele „made in România” care oferă un nivel al calității și tehnologiei cât se poate de ridicat. Consider clar că unul dintre atuurile Puma este faptul că este produs în România la standardele Ford cele mai înalte.

Puteți face o previziune pentru 2021? La ce să ne așteptăm de la piața auto și, mai ales, de la Ford?

Chiar dacă nu am scăpat de contextul pandemic plin de provocări eu estimez o creștere a industriei, atât la autoturisme cât și la vehicule comerciale, undeva între 10% și 15 % față de 2020. În cazul Ford, păstrând actualul trend pozitiv, mă aștept la o creștere a vânzărilor de circa 35% la vehicule comerciale și de aproximativ 30% la autoturisme.

Deci va urma o creștere majoră a cotei de piață.

Da. La comerciale estimez o creștere a cotei de circa 1 punct procentual grație, în special modelelor Ranger, Custom și Transit, iar la autoturisme o majorare de 1,1 – 1,2 puncte procentuale. Aici principalii jucători vor fi produsele românești – Puma și EcoSport – care cred că vor reprezenta peste 50% din totalul vânzărilor mărcii, dar și Kuga și Focus.

Ford are în acest moment în ofertă un singur autoturism 100% electric, Mach-E, care nu este disponibil în România. La ce să ne aștăptăm de la marca pe care o reprezentați în viitorul apropiat din acest punct de vedere?

Noi, ca brand, mizăm pe electrificare. Conform planului industrial, până în 2026 gama va include doar modele electrificate, adică atât 100% electrice cât și hibride, iar în 2030 vom vinde doar mașini electrice. În acest moment lipsa unui model 100% electric din ofertă nu este un impediment. Analizele de piață arată că vânzările de mașini 100% electrice în România a fost sub 3%. În schimb este o creștere exponențială în zona de mașini hibride. Toate variantele de hibride. Și aici noi chiar avem produse. Vorbim despre o perioadă de tranziție în care hibridele sunt mai căutate. Noi am performat foarte bine atât în 2020 cât și anul acesta cu hibridele. Vânzările noastre de hibride sunt peste media pieței. Ca idee, circa 13% din vânzările noastre de autoturisme au fost hibride. Media pieței este undeva la 11%.

Citește și:
– Uzina Ford din Craiova oprește producția 8 zile din cauza lipsei de semiconductori
– Ford România schimbă președintele. Josephine Payne îi ia locul lui Ian Pearson

Gama noastră este destul de variată în zona hibridelor. Avem „mild hybrid” pe Fiesta, Focus și Puma, SUV-ul Kuga care are toate tipurile de hibrid, Mondeo are și el hibrid. Și la comerciale avem modele hibride. În a doua jumătate a anului o să avem și Mach-E.

Citește și:

Leave a Comment