Share
Acolo unde s-a născut Ford Puma. LifeNews.ro la centrul de design Ford din Koln

Acolo unde s-a născut Ford Puma. LifeNews.ro la centrul de design Ford din Koln

Ford Puma este cel mai nou produs pe care gigatul american l-a repartizat pentru asamblare uzinei românești de la Craiova. Pe parcursul a câteva ore, oficialii centrului de design din Koln au explicat unui grup de jurnaliști europeni etapele prin care a trecut vehiculul înainte de a fi transformat în produs de serie.

Alături de Amko Leenarts, designerul-șef al Ford of Europe, echipa centrului a detaliat etapele prin care trec modelele companiei înainte de a fi introduse în producția de serie. Cum două dintre cele mai noi și mai importante vehicule pentru piața europeană sunt SUV-urile Puma și Kuga, întreaga „călătorie” în intimitatea centrului a fost axată pe dezvoltarea acestora.

Ford Design - Amko Leenarts

După ce Amko Leenarts și-a prezentat echipa și a subliniat importanța celor două modele pentru divizia europeană a Ford, a intrat în scenă echipa de design interior care a dat detalii despre noul mod în care sunt dezvoltate scaunele vehiculelor. Astfel, pe lângă faptul că Puma are în dotare un sistem care permite schimbarea huselor în funcție de dorința clientului, am aflat că Ford explorează în prezent idea de a oferi clienților oportunitatea de a își proiecta și personaliza propriile huse pentru scaune. Grație unei noi tehnologii de „tricotare 3D”, împrumutată din industria producătoare de pantofi sport, designerii Ford pot produce huse fără cusături vizibile cu detaliile solicitate de clienți.

Conform oficialilor Ford, mașinile care produc husele scaunelor pot folosi diferite fire, precum poliester, lână, mătase, fibră de carbon și chiar materiale reciclate.

„Oamenilor le place să își personalizeze bunurile și, ca parte a procesului nostru de design care are în centru omul, clientul, explorăm realizarea acestui lucru prin huse de scaune care ar putea oferi și noi funcționalități precum buzunare laterale pentru stocarea anumitor obiecte sau spații dedicate încărcării prin inducție a telefoanelor. „Tricotarea 3D” oferă posibilități intrigante care extind limitele designului și fac călătoriile mai confortabile pentru șofer și pasageri”, a explicat Anais Castinel, designer de interior, Ford of Europe.

În interiorul mașinii încă din momentul schițelor

O altă noutate dezvăluită de oficialii Ford este „Schițarea la 360 de grade”. Practic, încă din momentul în care sunt desenate pe tabletă detaliile interioare ale vehiculului, designerii pot transforma schița într-un proiect 3D. Astfel proiectanții pot experimenta vehiculul ca și cum s-ar afla pe scaunul șoferului sau al unuia dintre pasageri descoperind eventualele vicii de proiectare și verificând ergonomia cu mult înaintea transformării schițelor într-un vehicul.

„Schițarea la 360 de grade° face posibilă vizualizarea tabloului de bord, a ușilor, a scaunelor sau a  consolei pentru a înțelege mai bine modul în care aceste elemente interacționează. Putem vedea cum lucrurile se îmbină, colaborăm în timp real și lucrăm la diferite elemente simultan”, a menționat Nicolas Fourny, unul dintre designerii de interior ai Ford of Europe

De altfel, Fourny și echipa sa au dezvoltat acest nou mod de proiectare chiar în cadrul centrului de la Koln, iar echipamentul este deja utilizat pentru proiectarea noilor vehicule printre care și Puma. Designerii folosesc, de asemenea, animația pentru a da viață schițelor. Prin proiectarea unor umbre se poate observa cu ușurință cât de vizibile sunt unele componente sub lumina soarelui sau a farurilor unei mașini. Pot fi folosiți chiar și ochelari pentru realitate augmentată.

Lucruri serioase

Prezentarea noilor modalități prin care designerii Ford își pun în practică noile creații a fost doar unul dintre pașii către descoperirea modului în care au fost create Ford Puma și Kuga. Oficialii de la Koln au explicat apoi cu lux de amănunte cât de importantă a fost colaborarea dintre designeri și ingineri.

„Pentru Puma am solicitat utilizarea unui ecartament mai mare decât cel al modelului Fiesta pe platforma căruia a fost construit. Astfel, mașina este mai lată cu 35 mm față de modelul de bază. Motivul acestei solicitări, care a dat mari bătăi de cap inginerilor, a fost dorința noastră, a designerilor, de a da forță modelului, de a îi aplica „umeri” mai puternici, forme și reflexii mai multe. Am putut crea emoții și un aspect mai seducător. Pentru asta a trebuit să mergem la ingineri și să le solicităm creșterea ecartamentului. Asta, desigur, a însemnat și investiții majore în modificările necesare. Lucrând împreună cu inginerii am ajuns la concluzia că, grație lățimii modelului, putem amplasa în portbagaj deja cunoscutul megabox. Dialogul constant dintre designeri și ingineri ne ajută mult pe toți”, au dezvăluit oficialii Ford de la Koln.

Conform acestora, pe lângă discuția cu inginerii, designerii au trebuit să asculte tot timpul opiniile potențialilor clienți. „Astfel am aflat că ei vor o mașină de care să fie mândri, seducătoare prin designul exterior – ceva de genul «cea mai frumoasă mașină pe care am avut-o vreodată» – care să aibă o parte frontală vizibilă în mulțime. Trebuie observat faptul că Puma are linii neobișnuite pentru un SUV, de exemplu, linia laterală nu seamănă deloc cu cea de la Kuga ci, mai degrabă, cu cea de la Mustang. Prin acest «artificiu» am creat o mașină care pare tot timpul gata să «sară» în față. Un alt detaliu mai puțin întâlnit pe care îl puteți observa la Puma este întreruperea pilonului A înainte de a se îmbina cu aripa din față. Prin acest «truc» am reușit să dăm impresia că stâlpul pleacă mult mai din spate decât în realitate și că întreaga capotă a motorului este mai lungă. Și partea din spate are multe inovații care ne-au permis să asigurăm mașinii un portbagaj de 469 de litri, cel mai bun din segment”, a detaliat unul dintre membri echipei de design exterior.

În același timp, cei care au proiectat interiorul noului Ford Puma au explicat că, pe lângă spațiul mare asigurat pasagerilor prin majorarea ampatamentului și a ecartamentului,  vehiculul se poate lăuda cu cu un cluster digital și cu o arhitectură interioară construită în jurul șoferului. „Totul este la îndemână și poate fi utilizat fără efort. Trebuie să observați, de asemenea, faptul că panoul interior al ușii șoferului are un suport pentru brațul stâng chiar la nivelul geamului, astfel încât confortul să fie cât mai mare”, au detaliat ei.

Cum odată cu apariția spațiului suplimentar de depozitare din portbagaj, denumit megabox, a fost eliminată posibilitatea amplasării unei roți de rezervă, oficialii au explicat că această decizie a fost luată ca urmare a faptului că „în Europa drumurile sunt mult mai bune decât în trecut. Și anvelopele sunt mai perfomante și fiabile, iar mașina are senzori pentru detectarea scăderilor bruște de presiune. Prin urmare este suficient un «kit de pană». Oricum, puțini sunt cei care mai schimbă singuri anvelopele în cazul unei pene, majoritatea preferând să cheme un specialist care poate remedia problema sau poate aduce un nou cauciuc.”.

Ford Design - Puma

Curioși în legătură cu decuparea unei părți din aripile – spate în zona ușilor (vezi foto), am solicitat lămuriri în legătură cu acest aspect. Conform designerilor, această „ciudățenie” are și ea rolul său: asigură mai mult spațiu pentru accesul către bancheta din spate și protejează pasagerii de murdăria adunată în timpul rulării. „Acest detaliu este tot rezultatul punerii omului în centru gândirii noastre. Am calculat și gândit modalitățile cele mai bune de acces în mașină, am ascultat și clienții, și rezultatul a fost acesta. Desigur, în acest proces este inclus și prețul în care trebuie să se încadreze mașina pe piață. De multe ori trebuie făcute compromisuri pentru a te încadra în costul stabilit”.

O altă curiozitate a noastră, legată de faptul că pilonul C al vehicului are o coborâre amplă către spate și că astfel obturează parțial vederea către exterior a ocupanților banchetei din spate a fost și ea lămurită: „Toate companiile producătoare de mașini din lume fac compromisuri. Având două vehicule în același segment – EcoSport și Puma – am decis ca acesta, Puma, să fie mult mai stilat, iar coborârea pilonului C către spate, asemănătoare unui coupe, face parte din planul nostru. Cum spuneam, de multe ori e nevoie de compromisuri, iar acesta este, probabil, unul dintre ele”.

Cu sau fără compromisuri, Ford Puma este, în acest moment, unul dintre modelele cele mai importante pentru divizia europeană a grupului american, iar eforturile designerilor și inginerilor de a aduce pe piață un vehicul competitiv într-un segment aflat într-o puternică expansiune au fost încununate cu succes odată cu industrializarea vehiculului în uzina de la Craiova. Adevărata validare a SUV-ului de clasă B va veni însă de la clienți, în 2020, odată cu primele livrări. Iar perspectivele par cât se poate de faste.

Citește și:

Ford Design - Puma
Ford Design
Ford Design

Leave a Comment