Share
ZONA DE BRAND – Mirona Florescu: Mulți mici antreprenori români se aruncă fără experiență în afaceri și pierd foarte mulți bani din cauza asta

ZONA DE BRAND – Mirona Florescu: Mulți mici antreprenori români se aruncă fără experiență în afaceri și pierd foarte mulți bani din cauza asta

LifeNews.ro, în parteneriat cu Horațiu Manea, consultant de brand, lansează „Zona de brand” o secțiune a portalului nostru în care veți descoperi articole interesante și utile despre antreprenori români, dar și despre provocările întâlnite de aceștia în activitatea lor. Totodată, prin interviurile realizate de Horațiu Manea vom încerca să realizăm studiul „Antreprenoriatul românesc încotro?”, menit să arate cât mai fidel starea companiilor cu capital 100% românesc.

Mirona, te rog să ne spui cine ești și ce business ai?

Mă numesc Mirona Florescu, am 33 ani și am o călcătorie-spălătorie, zic așa pentru că la început a fost doar o călcătorie și, la cererea clienților, am transformat-o și în spălătorie în Constanța. Atât în oraș cât și in judet.

Cum și când ai decis să devii antreprenor?

Mergeam într-o zi la muncă și mă gândeam că multe femei se plâng de pierderea timpului cu călcatul în sine și că ar fi o ideea foarte bună să fac un serviciu de genul acesta pentru a scuti doamnele, domnișoarele și pe unii bărbați de călcatul hainelor și, în principal, al cămășilor. A fost doar un gând, apoi, după ce am născut al doilea copil, m-am simțit sufocată, stresată și, dintr-un impuls, m-am dus și mi-am deschis firma și m-am apucat să calc hainele oamenilor împreună cu mama mea.

În ce an ai deschis firma?

În 2018. De foarte puțin timp. Am vrut să văd cum este piața. Apoi am fost foarte încrezătoare, dar căutarea spațiului a durat mult din cauza birocrației. A durat ceva până am putut deschide legal acest spațiu în care activăm și acum. Apoi, ușor – ușor am început să avem din ce în ce mai mulți clienți mulțimiți care ne recomandă și, la cererea lor, am trecut și la partea de spălat pentru că „dacă clientul îți cere, nu îl poți refuza”.

Ce lucrai înainte de a deveni antreprenor?

Am lucrat și încă lucreaz într-o firmă de proiectări instalații în constructii, cam tot ce ține de construcții și mă ocup de parte administrativă și de personal.

În perioada asta scurtă de când ai început businessul ne poți spune care au fost cele mai dificile momente din viața ta de antreprenor?

În primavară, când am început să avem cereri serioase de la hoteluri și nu aveam utilajele necesare să onorez contractele și nici spațiu suficient. Ne-am mutat prin vreo trei spații ca să reușim să onorăm contractele. Am folosit și cu utilaje închiriate până am reușit să le cumparăm pe cele proprii. Totuși, nu am dat greș, dar ne-am chinuit foarte tare.

Dar care sunt cele mai plăcute momente de când ai deschis businessul?

Satisfacția după ce am trecut peste foarte multe hopuri și probleme. Faptul că nu am pierdut niciun contract.

Putem vorbi deja despre o cifră de afaceri?

Nu am încheiat un an și nu aș putea să vorbesc despre o cifră de afaceri, dar aș putea să vă spun că, după părerea mea, a evoluat foarte bine având în vedere că am investit din banii pe care i-am încasat. Am făcut investiții importante, dar pâna acum am recuperat jumătate din investiție. Recunosc că investiția a fost destul de mică față de alte businessuri. A fost mică și pentru că am început ușor – ușor.

Ai angajați?

Am șase angajați.

Se vorbește tot mai des despre o criză a forței de muncă în România. Te-ai lovit de problema aceasta sau consideri că este o temă falsă?

Nu este o temă falsă. Este o problemă generală. Și noi am avut aceasta problemă, de aceea și muncit cot la cot cu angajații. Mă ajutau și părinții, dar acum am găsit personal ok sunt mulțumită atât din punct de vedere al implicării lor cât și al rezultatelor. Să vedem cum va fi de la primavară, pentru că va trebui să angajez pe sezon doar pe partea de hoteluri și nu știu ce va fi. Într-adevar mai ales la noi în Constanța, unde foarte mulți se angajează doar pe timpul verii, este o problemă pentru că oamenii se bucură că se duc fară carte de muncă și câștigă 3.000 lei în loc să vină la noi cu 2.000 lei de exemplu. Cjiar dacă le oferim acte în regulă și pe tot timpul anului. Așa gândesc unii oameni. Asta am întâmpinat eu când angajam. Oamenii au doar pretenții, iar de muncit nu prea vor să muncească și vin cu pretențiile înainte să arate ce știu ceea ce mi se pare greșit.

Află mai multe despre micii antreprenori români, realizările și problemele lor, din ZONA DE BRAND.

Ai apelat la ajutorul statului atunci când ai început afacerea sau pe parcursul derulării ei?

Am depus un proiect prin Start-up Nation și am fost foarte încrezătoare. Am pus doar doi angajați, dar se pare că pentru unii un start-up începe de la minimum patru angajați și am ratat. Bineînțeles că o să depun din nou. Tot aportul a fost din partea mea. M-am chinuit, așa, puțin câte puțin. N-aveam niciun ban pus deoparte și am împrumutat bani de la bancă.

Consideri că există o discrepanță între modul în care autoritățile tratează firmele românești față de cele străine?

Din câte am auzit, se pare că da. În primul rând birocrația care la noi ne omoară. Prin alte țări este mult mai simplu să deschizi o afacere. Sunt părți care mă deranjează și părți care mi se par logice, cum ar fi taxele pe care le plătim. Dar statul nu te sprijină cu nimic și tot ce vrei să faci durează foarte mult, cum ar fi sa iei o autorizație care durează cam trei luni, o autorizație de mediu, e puțin frustrant că te ține în loc.

Te simți amenințată, sau compania ta, de frimele străine care ar putea intra pe piața în care activați?

Nu, deloc. Atâta timp cât iți faci treaba și ești serios nu ai de ce să te simți amenințat din niciun punct de vedere. Eu chiar vorbesc personal cu toți clienți mei, încerc să am o altfel de relație cu ei, să nu fim o simplă spălatorie unde te duci, îți lasi haina, îți face bonul și ai plecat. Noi oferim servicii personalizate, încercăm să facem altceva, dorim să fim aproape, să ne împrietenim cu clientul.

Există în Constanța firme străine în domeniul în care activați voi?

Da. Sper că nu greșesc. Știu că există în centrele comerciale. Are mai multe puncte de lucru și știu că au și prin țară. Eu bănuiesc că sunt străini. Drept să spun nu m-am interesat de concurență mai deloc.

Simți că sectorul în care activați e acaparat tot mai mult de firmele străine?

Nu. Cel puțin la noi în oraș, nu. Fiind un oraș turistic este o idee de business, mai ales în zona HORECA, pe care o dezvoltă mulții Dar din cauza proastei calități pierd contractele. Noi avem contract cu un hotel care a schimbat foarte multe firme din acest motiv.

Ce crezi că îi lipseste afacerii tale să se dezvolte mai repede?

Eu în momentul acesta aș avea nevoie de o finanțare pentru utilaje, spațiu și amenajarea acestuia. Aș avea nevoie de finanțare pentru a răspunde tuturor cererilor.

Care crezi că este motivul pentru care firmele cu capital străin reușesc să se impună în fața celor românești?

Eu cred că mulți vin aici, dezvoltă o afacere și fac export. Am cunosc oameni care lucrează în firme străine și lucrează doar pentru export, asta depinde și de domeniul de activitate.

Adică vin firme străine în România, produc și exportă?

Da. Exact.

Și care crezi că este motivul pentru care firmele astea cu capital străin reușesc să se impună în fața celor românești?

Sunt convinsă că mâna de lucru mai ieftină, probabil pun accent și pe calitate. Iefin și bun.

Ce ai vrut să spui cu mâna de lucru ieftină? Salariul minim este același și pentru firmele străine.

Eu știu companii străine care angajează oameni cu salariu minim pe economie, platesc taxe mai mici.

Este vizibilă atracția românilor pentru mărci străine mai mult sau mai puțin cunoscute. De ce crezi că se întâmplă asta?

Spun că este calitatea mai bună. Consideră ca produsele străine au o calitate mai bună și cumpără și datorită brandului, iar noi nu prea avem așa ceva, pe când străinii au.

Ce crezi că ar trebui să facă statul român pentru a sprijini antreprenorii locali?

În primul rând să facă o selecție a celor care întradevăr pleacă curat și serios să facă ceva și să îi sprijine în măsura în care merită. Plus că ar trebui imvestit mai mult în cursuri de antreprenoriat. Noi ne aruncăm fără experiență și unii pică și pierd foarte mulți bani din cauza asta, că nu au niciun fel de cunostințe și nici nu are cine să îi învețe. Cred că aici este o problemă și din cauza asta unii nu își fac treaba așa cu trebuie.

Interviul integral poate fi urmărit aici:

Realizatorul interviului, Horațiu Manea, este brand manager, consultant de brand, coach, trainer și creatorul Brandify – „Sistemul complet și revoluționar de construcție a brandului afacerii–produse, servicii, companii”. Este singurul sistem clar și coerent care le arată, pas cu pas, antreprenorilor cum să construiască un brand puternic pentru afacerea lor. Horațiu își dorește să ajute proprietarii de afaceri români să facă pasul de la Afacere la excelența durabilă prin Brand.

Leave a Comment