Share
12 kilometri de indolență

12 kilometri de indolență

Ne văităm de zeci de ani că România nu are infrastructură, că autostăzile sunt rare și asta împiedică dezvoltarea anumitor zone din țară. Actualul guvern, plin de oameni care comunică mai bine pe Facebook decât în viața reală, pare decis să rupă gura târgului prin deschiderea a zeci de șantiere menite să elimine frustrările românilor. Dar uită că dezvoltarea infastructurii trebuie să aibă o logică și că un șantier deschis pe hârtie sau fizic nu e deloc același lucru cu unul care a dus la bun sfârșit lucrarea proiectată.

Vrem șosele de mare viteză peste munți și conexiuni rutiere performante cu statele vecine. Cerem de zeci de ani lucruri de bun simț pentru orice stat european care pentru noi sunt doar vise. Guvernele anterioare au reușit performanța de a cheltui miliarde de euro pentru aproape nimic, iar cel de acum speculează la maximum setea românilor de normalitate. Ministrul Transporturilor, fost luptător online cu neregulile din domeniul infrastructurii, anunță câte o nouă reușită pe hârtie în fiecare lună. Șefa CNAIR se luptă cu morile de vânt, tot din vorbe și tot pe Facebook, iar secretarii de stat revarsă pe internet râuri de laude pentru modul în care autoritățile repară răul făcut de înaintași.

În tot acest timp, trei autostrăzi făcute cu chiu cu vai de guvernele anterioare sau moștenite dintr-o epocă apusă se gâtuie la marginea „capitalei europene București”. Sute de vehicule grele se amestecă deplasându-se cu  4 – 6 km/h printre mii de autoturisme pe cei doar 12 kilometri de neputință, indolență și demagogie dintre Autostrada A2 și Drumul Național 2.

Cine să mai vadă că în acea zonă nu se mișcă aproape nimic nici în mandatul domnului Cătălin Drulă și al doamnei Mariana Ioniță când rețelele de socializare sunt pline de deschideri de noi șantiere mai mult sau mai puțin importante și de ode aduse pe principiul reciprocității de politicienii actuali? Cine să priceapă că, înainte de a deschide zeci de șantiere care își vor arăta roadele, poate, peste zeci de ani, ar fi mult mai util să conectezi cele trei autostrazi deja existente? Poate doar șoferii care, în încercarea de a transporta marfa din portul Constanța către restul țării sau invers, pierd câte două – trei ore pe cei 12 kilometri de impotență. Cine să conștientizeze că acolo sunt blocați banii a sute de firme care așteaptă livrarea, sunt consumații mii de litri de carburant și sunt emise tone de CO2 și oxizi de azot care se revarsă apoi către București și localitățile vecine când pe Facebook se aliniază postacii de tip nou care laudă realizările pe hârtie ale guvernului PNL – USR – UDMR? Acesta este, fără doar și poate, unul dintre lucrurile învățate foarte bine de noii politicieni de la hoardele de lăudători angajați de prietenii PSD să inunde internetul cu preamăriri în urmă cu doar câteva luni.

Istoria celor 12 kilometri de nepăsare e veche și tumultoasă. Toate guvernele de după 1990 au promis realizarea unei centuri performante a Bucureștiului și, majoritatea, au rămas la stadiul de vorbe. Ca și cel de acum. Datele înregistrate în arhiva CNAIR arată că, în timp ce lupta cu morile de vânt a avut un relativ succes între DN2 și A1 după zeci de ani, legând astfel autostrada spre Pitești cu cea către Ploiești și Drumul Național spre Moldova, închiderea inelului de nord și conxiunea cu A2 (Constanța) a rămas un deziderat.  „În anul 2012 a fost semnat contractul de proiectare și execuție cu antreprenorul, Asocierea SC Tehnologica Radion SRL – SC Consitrans – SC Procons XXI SRL. În anul 2015 contractul a fost reziliat de către beneficiar (CNADNR) având în vedere că antreprenorul a intrat în insolvență și nu avea resursele financiare necesare continuării și finalizării lucrărilor. La data rezilierii stadiul fizic al lucrărilor a fost de 7%. Pentru lucrările – rest de executat a fost demarată procedura de achiziție publică în anul 2017”, răspundea acum doi ani CNAIR la solicitarea LifeNews.ro de a detalia stadiul lucrărilor dintre DN2 și A2.

Apoi, în mai 2020, tot CNAIR anunța că „a fost deschis șantierul pentru lărgirea segmentului de Centură a Bucureștiului dintre DN2 (Afumați) și A2” și că începe să curgă termenul contractual de 15 luni pentru modernizarea sectorului DN2 – A2 din Centura București. Prin urmare, în luna august a acestui an cei 11,524 kilometri ar trebui să fie gata. Doar că nu vor fi! Cu câteva zile în urmă, CNAIR posta pe Facebook, unde altundeva, un clip în care șefa instituției ridica tonul cerând mobilizarea exemplară a antreprenorului. În subsidiar însă apărea informația că abia acum au fost descoperite noi cabluri electrice și alte piedici în calea executării lucrărilor. Abia acum, după ce acolo au „lucrat” doi antreprenori iar șantierul trebuia să fie aproape de final!

Acest cerc vicios care leagă vorbele celor din Ministerul Transporturilor și CNAIR de dezinteresul antreprenorului care, doar ca mențiune, încasează bani chiar și pentru acest șantier-fantomă, ține șoferii pe drumuri și valurile de poluare la doi pași de București. În acest timp, pe Facebook aflăm noi victorii ale autorităților – de la ministru, până la secretari de stat, șefi ai CNAIR și simpli purtători de mesaje – în lupta cu hârtiile care, cândva, se vor transforma în infrastructură de nivel european. Cândva! Până atunci, miile de mașini care se revarsă pe A2 către București și invers vor sta cu orele tot pe drumuri încercând să ajungă la A3 sau A1, iar șoferii vor citi pe Facebook cât de aprigă e lupta statului cu vicisitudinile. Cei 12 kilometri de indolență sunt tot acolo și vor mai fi luni bune. Poate chiar ani, pentru că, în afara unor piloni la podul de la Cernica, antreprenorul a „reușit” în 12 luni doar să instaleze marcajele specifice unui șantier.

Centura Bucuresti - Cernica kilometri

Leave a Comment