Share
Final de zbor pentru Boeing 747. Americanii renunță la aeronava care a stat trei decenii pe poziția de „cel mai mare avion de pasageri”

Final de zbor pentru Boeing 747. Americanii renunță la aeronava care a stat trei decenii pe poziția de „cel mai mare avion de pasageri”

Surse ale agenției Bloomberg au dezvăluit că Boeing Co. a decis să nu mai producă avioane 747 „Jumbo Jet”.

Cariera de peste 50 de ani a unuia dintre cele mai mari avioane de pasageri din lume, Boeing 747, se apropie implacabil de final.

Potrivit unor surse din interiorul companiei, deși angajaţii Boeing nu au fost informaţi încă, șefii companiei au decis ca, după ce vor fi terminate cele 15 aparate aflate acum în catalogul de comenzi, producția faimosului 747-8 să înceteze. Astfel, în maximum doi ani, ultimul 747-8 va ieşi de pe liniile de asamblare ale uzinei de la Seattle.

Boeing 747 este un model emblematic pentru industria aeronautică începând de la intrarea sa pe piaţă în anul 1970. Denumit „Queen of the Skies”, Boeing 747 are un design original marcat de „cocoaşa” anterioară.

Ca și Boeing, rivalul Airbus a decis să renunțe la gigantul său

Compania europeană Airbus a anunţat încă de anul trecut că va pune capăt programului saău A 380, deși acest avion este mult mai „tânăr” decât rivalul său american. Vor mai fi produse și livrate doar cele 17 unități Airbus A 380 comandate în prezent.

Sfârşitul Boeing 747 şi Airbus A380 este cauzat de faptul că operatorii aerieni preferă avioanele cu doar două motoare care, acum, sunt capabile să zboare pe distanţe lungi. În plus, criza generată de pandemie în industria aeronautică forțează companiile aeriene să reducă mult costurile. În cazul Boeing, și dezastrul 737 MAX are rolul său în această evoluție.

„S-a dovedit că numărul rutelor pentru care ai nevoie de avioane foarte mari este incredibil de mic”, a declarat Sash Tusa, analist al Agency Partners.

Boeing 747, trei decenii în vârful clasamentului

Timp de trei decenii, Boeing 747 a fost cel mai mare avion de pasageri din lume şi, până acum, au fost livrate peste 1.571 de exemplare. Însă ritmul de producţie pentru acest model a scăzut de la 1,5 aparate pe lună în luna iunie a anului 2015, până la 0,5 lunar începând din 2016. În aceste condiţii, analiştii estimează că Boeing a pierdut circa 40 de milioane de dolari pentru fiecare avion 747 pe care l-a construit începând din 2016.

„Dacă asamblezi o jumătate de avion pe lună, cel mai probabil acesta nu este cel mai profitabil program al tău”, consideră George Dimitroff, de la firma de consultanţă Cirium.

În prezent, Boeing are comenzi pentru 15 avioane 747 toate pentru a fi utilizate drept avioane de transport marfă. 12 din aceste avioane vor merge către firma de curierat United Parcel Service Inc., iar soarta restului avioanelor este neclară având în vedere că sunt implicate într-o dispută cu grupul rus Volga-Dnepr Group. Sursele citate de Bloomberg susţin că Boeing a contactat alţi posibili clienţi americani pentru a cumpăra restul de trei aparate.

Citește și:

Leave a Comment