Un drum București – Brașov, pe viitoarea autostradă, ar putea costa peste 50 de lei
Ion Ghizdeanu, preşedintele Comisiei pentru Prognoză și responsabil al proiectului autostrăzii București – Brașov a anunțat că taxarea șoferilor care vor parcurge această cale rutieră va începe chiar de la ieșirea din București. Asta în ciuda faptului că sectorul București – Ploiești nu este realizat prin parteneriat public – privat, ci din fonduri europene și de la bugetul statului.
La solicitarea deputaţilor din comisia pentru transporturi, Ion Ghizdeanu, preşedintele Comisiei pentru Prognoză și responsabilul de proiect al autostrăzii București – Brașov a oferit detalii și explicații în privința contractului care va fi semnat cu consorțiul chinezo-turc China Communications Construction Company (CCCC)– Makyol. Surpriza discuțiilor a fost, în primul rând, anunțul lui Ghizdeanu că taxarea șoferilor care merg spre Brașov va fi făcută încă de la ieșirea din București și nu de la Ploiești. Asta în ciuda faptului că sistemul PPP de construcție are ca țintă doar segmentul Ploiești – Râșnov – Brașov. Vădit rupt de realitate, oficialul a declarat că „va exista o taxă din Bucureşti. Vom scoate rovinieta de pe acea bucată”. Pe lângă taxarea unui segment de autostradă deja construit cu bani europeni și bani de la bugetul se stat, ideea de a „scoate rovinieta pe acea bucată” este cel puțin aiuritoare. Să înțelegem că taxa de drum va fi mai mică doar pentru cei care merg pe noua autostradă? Sau că pur și simplu vom plăti aceeași bani, dar vor dispărea de pe autostrada A3 existentă camerele de supraveghere pentru rovinietă? Cum a doua variantă pare mai plauzibilă, declarația lui Ghizdeanu induce ideea că vom plăti de două ori același segment de drum – odată prin banii dați la buget și a doua oară prin noua taxă de autostradă.
Deși contractul cu consorțiul CCCC – Makyol nu a fost semnat încă, pentru taxa de autostradă a fost avansată suma de circa 6 euro / 100 km. Un calcul simplu, bazat pe actualul traseu al A3 și DN1, ne arată că un drum București – Brașov ar urma să coste aproximativ 12 euro. Adică 57 de lei!
Conform lui Ion Ghizdeanu, „luna asta vom termina proiectul de contract cu asocierea și o vom prezenta Guvernului. Anul viitor să înceapă construcția”. Doar că deputații opoziției din comisia pentru transporturi consideră proiectul un „Bechtel doi” și acuză clauzele greu de acceptat pe care le impun cei doi membri ai consorțiului care va construi proiectul. Potrivit comisiei de prognoză, autostrada va costa 1,4 miliarde de euro, din care statul român va plăti 25%, restul finanțării venind de la consorţiul chinezo-turc. Totodată, dacă după cei 20 de ani prevăzuţi în contract constructorul nu-şi va recupera banii investiţi, statul român va trebui să plătească diferenţa rămasă, plus cheltuielile de întreţinere.
Este interesant de observat și că, în zilele trecute după alegerile europarlamentare, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a dispărut complet de pe scena declarațiilor politice, el fiind absent chiar și de la INFRATRANS 2019, eveniment business-to-business dedicat transportului feroviar. Iar prim-ministrul Viorica Dăncilă pare a avea cu totul alte preocupări decât soarta infrastructurii. Asta după ce, în săptămânile care au premers alegerile, ambii oficiali au avansat o mulțime de idei și proiecte menite să relanseze dezvoltarea infrastructurii rutiere și feroviare din România.
Citește și:
- Autostrada Soarelui intră în reparații în plin sezon estival. Ministrul Cuc promite să nu afecteze grav traficul
- Ministrul Transporturilor: 115 km de autostradă construiți în ultimii doi ani, alți 180 vor fi gata în 2019
- Ministrul Transporturilor: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni intră, până la jumătatea anului, pe segmente, în proiectare sau execuție
- O nouă autostradă „pe hârtie”. Va lega România de Serbia