TEST BMW Seria 3: Corectitudine bavareză
Odată cu fiecare nouă generație a unui model din gamă sau cu lansarea unui vehicul inedit, BMW ne-a obișnuit cu pași uriași către viziunea bavarezilor în privința automobilelor viitorului. A șaptea generație a Seriei 3 nu face excepție de la regulă și oferă câteva surprize notabile. În plus, acesta ar putea fi primul BMW care își obligă șoferul să semnalizeze de fiecare dată când părăsește banda de mers.
Noua Serie 3 produsă de bavarezii de la BMW mizează pe lucrurile bine făcute fără să epateze prin dotări extravagante sau un lux orbitor. Asta în ciuda faptului că se înscrie în categoria produselor premium. Dinamica, eficiența și tehnologia sunt principalele atuuri ale acestui neamț corect până la ultima… piuliță.
LifeNews.ro a testat, la jumătatea lunii aprilie, cea de-a șaptea generație a Seriei 3, iar impresiile lăsate de acest veritabil campion al clasei medii premium – cu peste 15 milioane de unități comercializate în 40 de ani de existență – sunt cât se poate de puternice. Știam că în cazul acestui vehicul constructorul german a mizat pe sportivitate și tehnologie, fără a lăsa confortul pe un plan secundar. Tocmai de aceea, în loc să realizăm testul pe șoselele drepte și aglomerate din jurul Bucureștiului, am preferat să parcurgem drumurile pline de viraje din zona de munte. De-a lungul a mai bine de 600 de kilometri, varianta 320d xDrive Sport Line a scos la iveală atât caracteristici așteptate cât și surprize mai mult sau mai puțin plăcute.
Sobru și funcțional
Așa cum unii dintre cititorii noștri știu deja, preferăm să nu emitem prea multe considerații despre designul exterior. Am considerat întotdeauna – de-a lungul celor peste 10 ani de când testăm mașini – că orice idee legată de acest subiect nu poate fi decât subiectivă și că, un detaliu care unor li se pare anapoda sau de prost gust, pe alții îi încântă și poate deveni chiar elementul primordial care le determină achiziția. Prin urmare, vom spune despre BMW Seria 3 doar că respectă întocmai rețeta de succes a mărcii din Munchen emanând dinamism prin fiecare por.
În interior lucrurile nu se schimbă major, nici față de rețetă și nici față de generația anterioară. Desigur, vorbim la modul general, fără a lua în calcul detaliile. Deocamdată. La prima vedere, habitaclul BMW 320d este cât se poate de „curat”, fără artificii inutile și zone menite să ia ochii doar pentru a ascunde imperfecțiunile. Totul pare gândit astfel încât șoferul și pasagerii să aprecieze funcționalitatea. Limbajul de design al mărcii implică un aranjament clar al suprafeţelor din habitaclul mașinii acest lucru accentuând percepţia de spaţiu interior şi, împreună cu orientarea cockpit-ului către conducător, îmbunătăţind atenția către şosea.
Tehnologie tot mai înaltă
Noul BMW Seria 3 utilizează o selecţie semnificativ extinsă de sisteme de asistare inovatoare care au un rol central pe drumul către condusul autonom. Echiparea standard include avertizare de coliziune şi pietoni cu funcţie de frânare, a cărei nouă versiune avertizează conducătorul şi atunci când este detectat un biciclist. Tot standard este disponibil şi sistemul Cruise Control cu funcţie de frânare, precum şi sistemul de avertizare la părăsirea benzii de rulare (Lane Departure Warning – funcţionează atunci când se traversează banda fără a semnaliza. Activ între 70 şi 210 km/h).
Sistemul Active Cruise Control cu funcţie Stop & Go este disponibil opţional şi funcţionează între 0 km/h şi 210 km/h şi poate regla viteza automat după limitele legale. Timpul maxim până la care automobilul poate staţiona cu pornire automată este de 30 de secunde. Pentru intervale mai mari, automobilul porneşte numai la apăsarea pedalei de acceleraţie, asigurându-se astfel că şoferul nu este surprins de startul maşinii.
Pachetul Driving Assistant, disponibil opţional, include protecţie în caz de tamponare şi avertizare la trafic transversal, precum şi sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare (Lane Change Warning – funcţionează atunci când există automobile în unghiul mort și este activ de la 20 km/h).
De asemenea, este oferit şi Driving Assistant Professional, un pachet complet de îmbunătăţire a confortului şi siguranţei folosind un sistem de camere trifocale alături de un radar poziţionat în faţă.
Suplimentar faţă de Driving Assistant şi Active Cruise Control cu funcţie Stop & Go, dotările Driving Assistant Professional includ asistentul de direcţie şi menţinere a benzii, care foloseşte marcajele de pe drum şi detectarea automobilelor care rulează în faţă pentru a menţine automobilul pe banda de rulare, chiar şi în condiţii în care aceasta se îngustează (De exemplu, în zonele de reparații pe autostradă). Sistemul semiautonom este completat de un senzor care detectează prezenţa mâinilor pe volan. Driving Assistant Professional este completat de asistentul de menţinere a benzii cu protecţie activă la coliziunile din lateral. Noua generaţie BMW Head-Up Display oferă o suprafaţă de proiecţie cu 70% mai mare, grafică nouă şi afişare de conţinut suplimentar.
Pe drumuri de munte
Pentru orice posesor de mașină, detaliile tehnice pălesc – sau așa ar trebui – în fața comportamentului rutier. Ei bine, în acest caz, BMW 320d xDrive încântă prin „știința” de a se face plăcut atât pe autostradă cât, mai ales, pe drumurile pline de viraje. Știm de la producător că în procesul de dezvoltare a modelului au fost impuse o serie de obiective clare: dinamică îmbunătăţită, manevrabilitate ridicată, direcţie foarte precisă şi performanţe de frânare superioare. De asemenea, mașina are un centru de greutate coborât şi o distribuţie 50:50 a maselor, în timp ce rigiditatea structurii caroseriei şi a prinderilor suspensiei a fost majorată semnificativ. Aerodinamica optimizată reduce coeficientul aerodinamic al automobilului la un spectaculos 0,23!
Toate acestea fac din 320d xDrive un atlet care își arată valențele sportive de fiecare dată când este invitat să o facă, iar lipsa oricăror inhibiții în materie de manevrabilitate devine cât se poate de clară atunci când șoseaua se unduiește printre crestele munților. Inginerii BMW par să nu fi lăsat nimic la voia întâmplării în ceea ce privește comportamentul rutier. Cel puțin asta am crezut până ce am început să sesizăm o ușoară lipsă de feedback a sistemului de frânare. Sigur și ferm, acesta își îndeplinește rolul cu brio, însă șoferul nu mai simte – cel puțin asta considerăm noi – discurile de frână pe talpa piciorului, așa cum se întâmpla, încântător, la generațiile anterioare. Dacă ne-ați îngăduit o astfel de exprimare avem curajul să spunem și că acesta nu este singurul detaliu care, pentru puriști, poate părea o „trădare”.
În aceeași categorie intră, parțial, și modul de funcționare a sistemului Driving Assistant. Doar că, în acest caz, „trădarea” este generată de o intervenție prea brutală a sistemului atunci când șoferul depășește marcajul de pe axul drumului fără să semnalizeze. În glumă, putem spune că până aici le-a fost șoferilor de BMW care „uitau” să semnalizeze la schimbarea direcției de mers sau în timpul depășirilor. Asta pentru că, în momentul în care sistemul detectează atingerea liniei continuă sau discontinuă, volanul smucește brusc către dreapta indicând revenirea pe banda de circulație. Din nefericire, dincolo de glumă, un astfel de comportament al „asistentului” poate crea probleme majore șoferilor fără experiență sau celor obișnuiți, total greșit, să țină volanul cu două degete. În plus, pentru că majoritatea șoselelor românești nu au marcaje și la marginea exterioară a drumului, iar mașina nu „știe” până unde să efectueze corecția, întârzierea unei intervenții a șoferului pentru a menține direcția pe șosea poate însemna o nedorită ieșire în decor. Varianta simplă de a scăpa de acest neajuns generat tocmai de încercarea inginerilor germani de a mai face un pas către viitoarele sisteme de conducere automatizată este decuplarea sistemului din butonul aflat pe bord. Doar că, mai indicat în opinia noastră ar fi ca șoferii să semnalizeze de fiecare dată când manevra realizată înseamnă și încălcarea marcajului de pe mijlocul drumului și să țină ferm volanul în mâini chiar dacă asta induce oboseală în timpul călătoriilor mai lungi.
Eficiență și corectitudine
În ciuda faptului că motoarele diesel sunt tot mai blamate pentru emisiile poluante și de gaze cu efect de seră, BMW 320d xDrive ne-a convins, odată în plus, că în prezent propulsia de acest tip nu are rival în domeniul consumului. Deși sunt tot mai multe sisteme hibride de propulsie (benzină + electric) care se apropie de autonomia unui diesel, este limpede că, în regimul sportiv impus de noi pe timpul testului, puține alte motoare ar fi putut afișa un consum mixt de doar 4,8 l / 100 km. Asta în condițiile în care vorbim de un propulsor care dezvoltă 190 CP a cărui forță este furnizată roților printr-o cutie automată Steptronic cu opt trepte și de un vehicul cu sistem de tracțiune xDrive. Pentru cei care s-au convins că o astfel de mașină merită cumpărată și că își pot permite un astfel de model trebuie spus că BMW 320d xDrive are un preț de bază cu TVA de 43.495 euro. În cazul vehiculului pus la dispoziție de BMW România pentru test dotările opționale au ridicat însă ștacheta până la 63.823 euro, cele mai mari sume suplimentare fiind aferente spectaculosului BMW Live Cockpit Professional (2.819 euro), jantelor din aliaj ușor BMW Individual (2.132 euro) și liniei Sport (3.689 euro). Dacă BMW Seria 3 corespunde așteptărilor dumneavoastră în privința unui automobil, înainte de a cumpăra vă sfătuim să testați totuși și concurenții direcți Mercedes-Benz Clasa C, Audi A4, Alfa Romeo Giulia, Volvo S60 sau Jaguar XE. Nu de alta, dar decizia de a achiziționa o mașină nouă trebuie luată întotdeauna doar după ce vă informați corect și complet asupra ofertei de pe piață.