Doar o treime dintre autoturismele noi vândute în 2019 au motoare diesel
Vânzările de mașini diesel continuă să se prăbușească prin comparație cu autoturismele alimentate cu benzină sau cele cu sisteme de propulsie electrice sau hibride. În primul trimestru din acest an doar 31,1% din totalul automobilelor noi comercializate în România au avut motoare alimentate cu motorină.
Raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) pentru primul trimestru din acest an arată clar declinul vânzărilor de mașini diesel. Dacă în primul trimestru din 2016 mașinile diesel ocupau 55,8% din piață, un an mai târziu acestea scădeau până la 52,6% pentru ca, în perioada ianuarie – martie 2018, să se observe o adevărată prăbușire a acestui mod de propulsie până la 42,9%. Nici primul trimestru din 2019 nu a fost mai favorabil din acest punct de vedere, raportul APIA arătând că doar 31,1% din piața autoturismelor mai aparține vehiculelor alimentate cu motorină.
În schimb, în ultimii patru ani se remarcă o creștere accelerată a vânzărilor de autoturisme cu sisteme de propulsie electrice sau hibride. Astfel, procentul acestora din totalul pieței s-a majorat de la 0,6% în 2016 la 1,7% în 2017, pentru ca anul trecut să ajungă la 2,2%. În 2019 nu mai puțin de 3,1% din totalul vânzărilor de autoturisme noi a fost aferent vehiculelor „verzi” (electric + hibride). Ce înseamnă asta mai exact? Că dintr-un total de 31.174 de autoturisme noi, 20.510 au fost cu motoare alimentate cu benzină, 9.705 au fost diesel, iar 959 electrice și hibride.
Efecte nedorite
Dincolo de orientarea tot mai clară a românilor – ca și a utilizatorilor de mașini din alte state europene – către mașinile alimentate cu benzină și energie electrică, datele privind emisiile de CO2 provenite de la autovehicule arată că demonizarea dieselului din ultimii ani nu are deloc rezultatele dorite. Astfel, un studiu dat publicității de compania de cercetări de piață JATO Dynamics arată, sutprinzător pentru mulți, că nivelul mediu de CO2 eliminat de vehicule a crescut în 2018 față de anul anterior. Conform documentului, media emisiilor de dioxid de carbon a întregii piețe auto a crescut anul trecut cu 2,4 grame / kilometru față de 2017. Realizat cu date din 23 de țări europene, inclusiv România, studiul demonstrează că în 2018 nivelul mediu al emisiilor de CO2 rezultat de la mașinile nou-vândute s-a majorat până la 120,5 gr/km de la 118,1 gr/km în 2017. Asta după ce, în 2016, se atinsese un minim istoric de 117,8 gr/km.
Prin urmare, în loc ca măsurile luate de autoritățile europene împotriva efectelor nocive generate de emisiile mașinilor să ducă la o calitate mai bună a aerului, asistăm la o creștere a nivelului de gaze care generează efectul de seră. E drept că, în același timp, este posibil ca nivelul poluării cu microparticule să fi scăzut, dar nimeni nu a reușit să aducă dovezi clare în acest sens. Cert este doar că noile standarde de depoluare impuse în Europa, precum și alte măsuri ale guvernelor, au dat drum liber încălzirii globale. Practic, sperăm că respirăm un aer mai puțin poluat, dar suntem convinși că stratul de ozon este tot mai rarefiat.
Deocamdată, fără diesel nu se poate
Conform Comisiei Europene peste doi ani constructorii de automobile vor putea comercializa doar vehicule care emit, în medie, 95 gr. CO2 / km. Asta corespunde unui consum de 4,1 l / 100 km în cazul mașinilor alimentate cu benzină și unuia de 3,6 l / 100 km în cazul dieselurilor. Desigur, aceste limite ale emisiilor sunt stabilite în funcție de masa medie a vehiculelor, utilizând o curbă a valorilor limită. Lăsând deoparte sistemul de calcul al emisiilor medii, valorile de CO2 și, mai ales, cele aferente consumului arată limpede că industria nu este pregătită încă pentru a îndeplini noile norme. Și asta este simplu de observat studiind datele tehnice ale vehiculelor aflate acum în vânzare. Mai mult decât atât, faptul că europenii par tot mai greu de convins să cumpere mașini diesel, transformă o țintă dificil de atins într-una imposibilă.
Peste doi ani situația în care se vor afla producătorii de automobile va fi una dramatică pentru că penalitățile nu sunt deloc de neglijat. Fiecare gram de CO2 emis peste limita admisă îi va costa pe împricinați nu mai puțin de 95 de euro. Și asta în cazul fiecărei mașini vândute. „Fără diesel e imposibilă atingerea țintei de 95 gr. de CO2”, explica recent directorul general al celui mai puternic importator român, Brent Valmar, în timp ce alți importatori iau în calcul chiar restricționarea vânzărilor de mașini alimentate cu benzină. Mai exact, conform acestora, pentru a se încadra în limitele impuse, unii vor fi nevoiți să scoată din ofertă mașinile alimentate cu benzină direcționând astfel clienții către dieseluri. Asta pentru că o creștere suficient de mare a vânzărilor de mașini electrice pentru ca media emisiilor să atingă ținta este o misiune imposibilă. „Chiar dacă avem electrice și hibride în ofertă, nu le vom putea vinde clienților în număr suficient de mare pentru a atinge ținta medie”, sunt de părere mulți dintre cei care comercializează mașini noi. Tocmai de aceea, singura șansă de a îndeplini cerințele drastice impuse de Comisia Europeană, rămâne reclădirea încrederii clienților în motoarele diesel de generație nouă.
Citește și:
- Brent Valmar, Porsche România: Rabla Clasic e doar o picătură în ocean. Rabla Plus trebuie transformat în strategie națională
- Piața auto se va majora în acest an cu peste 10%, însă efectele „Rabla” vor fi minore
- Fiat Chrysler a găsit soluția de a „păcăli” normele UE. S-a aliat cu Tesla pentru asta
- UPDATE Rabla Plus 2019: Ce mașini electrice puteți achiziționa cu bonus de 10.000 de euro de la stat
- Surprinzător, românii sunt printre cei mai interesați europeni de achiziția unei mașini electrice
- Surprizele neplăcute ale WLTP: Emisiile de CO2 au crescut, iar România și Dacia s-au aliniat trendului