Director ACEA: Pachetul Comisiei Europene privind industria auto reprezintă o oportunitate-cheie de a corecta cursul
Cu doar câteva zile înainte de anunțarea unui nou plan al Comisiei Europene pentru industria auto, Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), arată realitățile cu care se confruntă producătorii de vehicule.
Director general al ACEA, Sigrid de Vries își începe expunerea prin negarea clară a ideii că industria auto europeană „solicită abandonarea electrificării și revenirea la motorul cu ardere internă”.
„Electrificarea va conduce mobilitatea viitorului. Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, una din patru mașini noi din lume este electrică, iar ponderea mașinilor electrice în vânzările globale se preconizează că va depăși 40% în 2030. Membrii ACEA oferă deja peste 300 de modele electrificate în UE, iar multe altele sunt în curs de dezvoltare. Au investit sute de miliarde de euro. Ce alte dovezi mai sunt necesare pentru a demonstra că industria își îndeplinește obiectivele? Totuși, mi-aș dori ca sarcina să fie la fel de simplă ca «doar» furnizarea de vehicule electrice. Din păcate, realitatea este mai complexă. Piața internă europeană nu și-a revenit la nivelurile de dinainte de pandemie, ne lipsesc aproximativ trei milioane de mașini noi pe an. Evoluțiile politice și economice globale ne pun pe toți la încercare”, notează Sigrid de Vries.
Șefa asociației care reprezintă interesele producătorilor de vehicule din Europa consideră că „guvernele și autoritățile de reglementare din UE nu au investit și nici nu au solicitat niveluri suficiente de modernizare a infrastructurii electrice și a rețelei. Stimulentele adecvate pentru piață sunt adesea inconsistente. Iar nevoile de mobilitate și preferințele consumatorilor rămân diverse. Succesul necesită sincronizarea tuturor componentelor ecosistemului, dar acest lucru nu se întâmplă. Consecința: obiectivele privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și autoutilitare pentru 2030 și 2035 nu mai sunt realiste. A atrage atenția asupra acestui aspect nu înseamnă a da înapoi, ci a face un apel la o abordare mai inteligentă și mai pragmatică. (…) Pachetul privind industria auto al Comisiei Europene, anunțat pentru 10 decembrie, reprezintă o oportunitate-cheie de a corecta cursul”.
În acest context, ea evidențiază cinci recomandări ale ACEA pentru oficialii Comisiei Europene, primul dintre acestea fiind „o abordare diferențiată pentru autoturisme, autoutilitare și camioane”. Mai exact, deoarece tranziția către vehicule cu emisii zero progresează cu viteze diferite în segmentele majore ale pieței auto (autoturisme, autoutilitare și vehicule grele), asociația consideră că este necesară o abordare personalizată, „pe trei benzi”. Vehiculele comerciale funcționează în condiții foarte diferite de cele ale autoturismelor, deciziile de adoptare fiind determinate de costul total de proprietate (TCO). Autoutilitarele, utilizate în principal de întreprinderile mici și mijlocii, sunt instrumente esențiale care permit companiilor europene să funcționeze și să furnizeze servicii critice în întreaga Europă. Acest segment necesită o ajustare a obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2.
O a doua recomandare este legată de generarea unui „cadru flexibil și deschis din punct de vedere tehnologic pentru reducerea emisiilor de CO2”.
Reglementările actuale privind emisiile de CO2 se concentrează doar pe oferta de vehicule noi, fără a face suficient pentru a stimula cererea reală, fie prin infrastructură, cost total de proprietate sau stimulente, și fără a le corela cu competitivitatea și reziliența. Producătorii de autoturisme și autoutilitare au nevoie de flexibilitate pentru a evita riscul de amenzi de miliarde de euro din partea Comisiei Europene, iar niciuna dintre tehnologiile de propulsie (de exemplu, PHEV, extensoare de autonomie – EREV, pile de combustie cu hidrogen etc.) care pot juca un rol viabil în funcționarea cu surse de energie regenerabilă nu ar trebui exclusă.
Orice emisii reziduale pot fi compensate prin alte mijloace, de exemplu prin recompensarea producătorilor pentru reducerile de CO2 de-a lungul lanțului de aprovizionare (de exemplu, utilizarea oțelului ecologic, a aluminiului, a bateriilor etc.), ceea ce ar putea stimula producția de materiale ecologice. Măsuri precum reînnoirea mai rapidă a parcului auto pot reduce, de asemenea, emisiile: având în vedere că 30% din toate autovehiculele de pe drumurile UE au o vechime de peste 20 de ani, fiecare vehicul nou ar putea economisi între 6 și 12 tone de CO2 pe autovehicul.
Sigrid de Vries consideră și că trebuie acordată „o mai mare atenție măsurilor de stimulare a cererii”. În opinia sa, deciziile clienților sunt determinate în principal de factori precum prețul, nivelul impozitării, costul energiei electrice și comoditatea utilizării.
Stimularea cererii trebuie să rămână, prin urmare, o prioritate absolută pentru UE și statele membre. În acest context, flotele corporative pot fi încurajate să joace un rol de motor. În cazul autoturismelor și al autoutilitarelor ar trebui să se acorde prioritate stimulentelor mai degrabă decât impunerii unor cote minime de electrificare. Stimulentele fiscale la nivel național s-au dovedit deja a fi un instrument puternic pentru ecologizarea flotelor în multe țări ale UE.
Vehiculele grele necesită o abordare diferită – în acest caz, transportatorii și principalii cumpărători de servicii de transport ar trebui să joace un rol mai important în stimularea cererii prin creșterea progresivă a ponderii transporturilor efectuate cu camioane cu emisii zero. Autoritățile publice dispun, de asemenea, de un set de instrumente puternice: acestea ar trebui să dea exemplu, acordând prioritate vehiculelor cu emisii zero în toate licitațiile legate de mobilitate și transportul de marfă.
În cele din urmă, infrastructura de încărcare și realimentare rămâne o barieră majoră în Europa, care ar trebui abordată: diferențele dintre țări și în interiorul acestora creează o „Europă cu trei viteze”, în care ritmul diferit de dezvoltare a infrastructurii generează disparități regionale mari.
Directorul ACEA își continuă expunerea de recomandări către Comisia Europeană menționând că atât de doritul concept „fabricat în Europa” trebuie abordat cu mare atenție.
„Industria auto asigură 2,5 milioane de locuri de muncă directe. Aceasta generează peste 7,5 % din PIB-ul UE – dacă industria auto ar fi o țară, cifra sa de afaceri ar fi mai mare decât întreaga economie olandeză – și este cel mai mare investitor privat în cercetare și dezvoltare din UE. Aceste cifre vorbesc de la sine: punem (n.n. – industria auto) în aplicare o politică de «investiți în Europa» deja în fiecare zi, în peste 250 de fabrici din întreaga UE. Însă discuția actuală privind obiectivele sau certificatele pentru conținutul «fabricat în Europa» al vehiculelor trebuie abordată cu prudență. Lanțurile de aprovizionare din industria auto sunt globale și incredibil de complexe; orice cerințe privind conținutul local trebuie introduse treptat, cu un timp de pregătire suficient și diferențiere între segmente. Acestea ar trebui să se bazeze pe stimulente inteligente și să fie concepute astfel încât să respecte partenerii și regulile comerciale. Și să nu uităm elementele fundamentale ale competitivității: energie la prețuri accesibile, autorizații mai rapide, lucrători calificați, finanțare pentru construirea și exploatarea fabricilor de baterii. Producția locală va continua să înflorească numai dacă Europa rămâne un loc atractiv pentru investiții”, arată Sigrid de Vries.
Nu în ultimul rând, ea solicită Comisei Europene o simplificare a reglementărilor în domeniul automobilelor. Având în vedere cele peste 100 de acte legislative care țintesc industria auto prevăzute pentru următorii cinci ani, fiecare dintre acestea având un impact asupra proiectării, producției și investițiilor în industria auto, este limpede că unele companii vor face față cu greu schimbărilor.
„Pentru mine nu există nicio îndoială că miza este mare. Sectorul auto european este o piatră de temelie a economiei continentului. Multe regiuni depind de ecosistemul auto pentru locuri de muncă și venituri. Munca în acest sector a fost mult timp un motiv de mândrie, iar mobilitatea auto rămâne o sursă esențială de libertate și prosperitate. Dar leadershipul nu poate trăi doar din ambiții politice. Pentru a ne oferi o șansă de a lupta este nevoie urgentă de o corectare a cursului în cadrul politic. Viitorul pachet de măsuri al Comisiei reprezintă un moment important al adevărului”, își încheie Sigrid de Vries, directorul ACEA, mesajul către autoritățile de la Bruxelles.
Citește și:
- Comisia Europeană ar putea impune o electrificare rapidă a flotelor de mașini deținute de companii
- Cancelarul german cere Comisiei Europene să mențină deschise opțiunile tehnologice pentru industria auto
- CLEPA: Excluderea combustibililor regenerabili din soluțiile pentru reducerea poluării riscă să submineze obiectivele climatice









