EXCLUSIV: Costul segmentului de Centură a Bucureștiului dintre A2 și și DN 2 aproape s-a dublat
În timp ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunță semnarea ultimului segment din cea de-a doua Centură a Capitalei, vechea șosea care înconjoară Bucureștiul rămâne la stadiul de deziderat. Mai mult chiar, la solictarea LifeNews.ro, CNAIR a dat detalii surprinzătoare despre segmentul de doar 11 kilometri dintre Autostrada A2 (București – Constanța) și DN 2 (București – Urziceni).
Astăzi a avut loc, la Ministerul Transporturilor, semnarea contractului de proiectare şi execuţie pentru Autostrada de Centură Bucureşti, lotul 1. Este vorba despre cea de-a doua „Centură”, cea care va avea profil de autostradă. Conform ministrului Răzvan Cuc, acesta este ultima secțiune din Centura de Sud a Capitalei la profil de autostradă care mai avea nevoie de semnarea contractului.
În acest timp însă, vechea Centură rămâne un obstacol aproape de netrecut pentru cei care încearcă să înconjoare Bucureștiul pentru a nu parcurge aglomeratele șosele din Capitală. Nici măcar legătura dintre Autostrăzile A1 (București – Pitești) și A2 (București – Constanța) nu a putut fi realizată complet, din acest segment lipsind lărgirea la două benzi pe sens exact a secțiunii dintre A2 și DN2. Iar calvarul șoferilor nu pare a se încheia curând.
Conform oficialilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) „sectorul aferent DNCB la care faceți referire (DN2 – A2) face parte din Lot 2 al obiectivului de investiție «Modernizarea centurii rutiere a Municipiului București între A1–DN 7 și DN2 – A2». Pentru realizarea lucrărilor aferente Lotului 2 al DNCB, vă comunicăm faptul că în anul 2012 a fost semnat contractul de proiectare și execuție cu Antreprenorul, Asocierea SC Tehnologica Radion SRL – SC Consitrans – SC Procons XXI SRL. În anul 2015 contractul a fost reziliat de către Beneficiar având în vedere că Antreprenorul a intrat în insolvență și nu avea resursele financiare necesare continuării și finalizării lucrărilor. La data rezilierii stadiul fizic al lucrărilor a fost de 7%. Pentru lucrările – rest de executat a fost demarată procedura de achiziție publică în anul 2017. La începutul lunii aprilie documentația de atribuire a fost aprobată de ANAP, iar în data de 26.04.2017 a fost publicat anunțul de participare. Termenul de primire a ofertelor a fost decalat până la data de 24.08.2017 datorită numeroaselor solicitări de prelungire a termenului cerute de Operatorii Economici. Urmare a finalizării etapei de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de achiziție publică a fost emis Raportul procedurii, acesta fiind aprobat de către ANAP și CNAIR SA. Procedura se află în perioada de contestații. Contractul va fi semnat după finalizarea perioadei de contestații”
Prin urmare, este de așteptat ca, în curând, să fie reluate lucrările și la acest segment de Centură, mult mai important în prezent decât cel de-al doilea inel de ocolire a Bucureștiului.
Ce este însă și mai interesant în opinia noastră rezultă din următorul răspuns al celor de la CNAIR. Conform acestora „valoarea contractului inițial (n.n. – cel din 2012) a fost de 188.988.087,32 lei fără TVA. Valoarea lucrărilor executate decontate de către Beneficiar până la data rezilierii este de 25.422.491,98 lei fără TVA. Valoarea estimată pentru lucrările – rest de executat este de 340.000.000,00 Lei (fără TVA)”.
Aceste sume ne arată că, după ce au semnat, acum șapte ani, un contract în valoare de 188 milioane de lei, acum, pentru lucrările rămase din acesta, CNAIR este gata să plătească 340 de milioane, deci aproape dublu (!). Și asta după ce a plătit deja 25,4 mil. de lei.
O altă temă interesantă, în opinia noastră este cea legată de logica demarării unui nou proiect de „centură” atâta timp cât cel deja existent și aflat în lucru nu a fost finalizat. Oficialii CNAIR au explicat că, în acest caz, decizia a fost luată după realizarea unor studii de trafic care arată că Centura la profil de Autostradă este capabilă să preia mai mult trafic decât cea cu două benzi pe sens.
Doar că, în prezent, și în următorii ani, șoferii se vor chinui în continuare să parcurgă cei 11 km menționați în mai bine de o oră și întreaga distanță dintre A3 și A1 în două – tre ore. Iar Primăria Municipiului București are în plan ca, începând din ianuarie 2020, să taxeze accesul pe șoselele din Capitală. Prinși între impotența celor de la CNAIR și ambiția Gabrielei Firea de a impune, aproape peste noapte, o taxă costisitoare pentru șoferi, posesorilor de mașini nu le rămâne decât să-și exprime cu năduf așa cum cred ei de cuviință.