Share
Protest al transportatorilor de marfă: vehiculele vor circula cu viteză redusă

Protest al transportatorilor de marfă: vehiculele vor circula cu viteză redusă

Transportatorii de marfă din mai multe centre economice ale României vor circula astăzi cu viteză redusă pe cele mai importante artere din ţară.

Considerând că industria transporturilor de marfă este hărţuită de autorităţile de control, transportatorii au anunțat că astzăi vor protesta prin reducerea vitezei de deplasare.

„După ce a fost lăsată pe cont propriu de ani de zile şi a dus greul economiei pe timpul pandemiei, industria transporturilor este hărţuită de autorităţile de control fiscale, care au decis reîncadrarea diurnelor acordate şoferilor ca venituri de natură salarială şi impozitarea acestora cu impozit pe venit şi contribuţii sociale. Controalele se efectuează, în cele mai multe cazuri, pe ultimii cinci ani, astfel că valoarea deciziilor de impunere rezultate se ridică la câteva milioane de euro la firmele cu parcuri în jur de 100 de camioane, depăşind cu mult cifra de afaceri pe 2-3 ani a acestor firme. Cu alte cuvinte, vorbim de sume imense, pe care în majoritatea cazurilor firmele sancţionate nu au fonduri din care să le achite”, menționează asociațiile patronale din sector.

O altă revendicare o reprezintă eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiază angajaţii la stat faţă de privaţi. Este vorba de prevederile HG 714/2018, care oferă bugetarilor posibilitatea de a deconta, fără documente justificative, 230 de lei pe noapte pentru cheltuieli de cazare.

Vinieta anunțată de ministrul Drulă va majora costurile transportatorilor de marfă

Transportatorii de marfă sunt preocupaţi şi de intenţia actualului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, de a introduce vinieta pe kilometru, după principiul „poluatorul plăteşte”, promovată intens de Comisia Europeană de ani de zile, dar neintrodusă în practică de nicio ţară europeană, ca urmare a taxelor de drum care ar creşte exponenţial pentru transportatorii de mărfuri, subliniază comunicatul citat. Potrivit transportatorilor, aceste creşteri s-ar reflecta în preţurile produselor la raft.

„În timp ce alte state est-europene caută soluţii să menţină competitivitatea propriilor companii de transport pe piaţa comunitară, competitivitate redusă prin reglementările protecţioniste impuse de vest-europeni prin Pachetul Mobilitate, care va intra în vigoare complet în februarie 2022, Guvernul României se gândeşte să penalizeze suplimentar firmele româneşti prin supraimpozitare şi suprataxare. Firmele de transport internaţional contribuie masiv la reducerea deficitului balanţei comerciale a României, care în 2020 a ajuns la peste 16 miliarde de euro. Astfel, pare de neînţeles hotărârea cu care instituţiile statului român acţionează în direcţia punerii pe butuci a unui segment economic care angajează aproape 400.000 de oameni direct şi indirect. Transportatorii români solicită Guvernului, aşadar, să fie consultaţi înainte de introducerea de noi reglementări care le vizează activitatea, aşa cum se cuvine unui sector economic care contribuie cu peste 7% la PIB-ul României”, notează transportatorii.

Președintele Fort acuză

„Transportatorii s-au organizat pentru începerea acestor proteste. (…) Încep proteste la nivel naţional organizate de către transportatori cu sprijinul asociaţiilor patronale, ca semnal de alarmă faţă de abuzul la care sunt supuse companiile de transport autohtone în raport cu controalelor ANAF. A fost dovedit de noi cu ocazia grupurilor de lucru la care am participat, acolo unde confirmarea faptului că nu este nevoie de niciun fel de modificare legislativă şi legislaţia e clară, însă e interpretată abuziv, a venit după primele patru întâlniri. Suntem în situaţia în care, în faţa unui abuz, nu poţi să ai altă reacţie decât să te manifeşti(…) Să sperăm că aceşti factori decizionali vor fi sensibilizaţi. Dacă nu, practic, aşa cum au anunţat transportatorii, începând de mâine, e o manifestare pe durată nedeterminată a unei nemulţumiri dublate şi de alte aspecte care n-au ţinut cont de dialogul cu piaţa”, a explicat Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).

El a subliniat că transportatorii de marfă se află într-o situaţie în care există riscul să piardă „bruma de competitivitate” pe care o mai au în raport cu competitorii vest-europeni, care „prin lobby şi influenţa puternică la nivelul Parlamentului european influenţează politica sectorială” pentru a-i scoate de pe piaţă.

„Dacă suntem între ciocan şi nicovală, adică între Europa cu două viteze sau cu dublă măsură şi internii noştri care ne bagă total în şanţ şi vor să ne mai dea şi foc nu avem decât această şansă a protestelor, în speranţa că se trezesc la realitate”, a punctat preşedintele FORT.

Hagiu a mei menţionat că miercuri Guvernul României a dat o Ordonanţă „care afectează grav transportul regulat judeţean de persoane” şi sunt semnale că şi această componentă a pieţei de transport se va alătura protestelor.

„Aşa probabil va arăta vara în România, cu proteste pe sectorul de transporturi din cauza unor abuzuri instituţionale extrem de grave şi a nepăsării totale la nivel decizional, statul român, Guvern etc raportat la aceste probleme”, a mai spus Augustin Hagiu.

Leave a Comment