Share
O, brad frumos. Ediția 2020

O, brad frumos. Ediția 2020

Noile măsuri anti-pandemie i-au readus pe români în fața dilemelor cu care s-au confruntat în primăvară. La casele de marcat ale magazinelor sunt achitate provizii consistente de paste și conserve, alături de brazi artificiali.

Până la Crăciun, mai avem de trecut câteva praguri psihologice. Prima undă de șoc a fost provocată de cele 10.000 de îmbolnăviri zilnice, au urmat cozile cu dricuri, iar personalul medical declară că în curând va trata pacienții în ambulanțe, în lipsa locurilor din spitale.

Mai avem 45 de zile până la cea mai importantă sărbătoare a iernii, cu o pauză tehnică de două zile, în 30 noiembrie și 1 decembrie. Până atunci singurul cadou pe care ar merita să ni-l facem este să micșorăm numărul internărilor, ca să aibă șansa la ATI cei cu cazurile grave. În viitorul brad de Crăciun putem să atârnăm acum, cu fundiță, doar o carantină parțială, deja nepopulară, comunicată în pripă, neexplicit și într-un stil repetitiv.

Trecerea grădinițelor, școlilor și liceelor în scenariul roșu a provocat vii reacții din partea părinților. Internetul s-a divizat, asociații de părinți au explodat, iar explicația oferită a fost că învățământul online poate să dureze chiar până în 31 decembrie și că nu vor exista teze.

A fost anunțată închiderea piețelor acoperite, fără a fi fost adus argumente, ci doar paranteze în cadrul unor interviuri. Micii producători și comercianți au amenințat cu proteste în fața parlamentului, iar primarii au început să găsească soluții în aer liber, cu tarabe montate pe aleile pietonale de lângă spațiile închise, mutarea producătorilor în corturi, înlăturarea sticlei din geamurile termopan ale structurilor de construcție, folosirea pereților retractabili sau organizarea piețelor volante. Au fost suspendate și târgurile, bâlciurile sau talciocurile, locuri unde se pot comasa mase de oameni.

Telemunca, deja o realitate în viața profesională a multor organizații, a fost și ea instituită drept o măsură obligatorie, dar micii întreprinzători și multe companii nu au înțeles exact cum trebuie să decurgă activitatea lor, anunțul autorităților fiind comunicat cu puțin timp înainte ca măsura să fie aplicată.

De cealaltă parte a balanței, în zona pozitivă, luna septembrie ne-a adus o ușoară revigorare a consumului și a indicatorilor macro. În plus, analizele arată că românii aleg să cumpere din rețelele românești și să susțină antreprenorii români într-o ritm mai accelerat decât al aprovizionării din marile rețele de supermarketuri internaționale. E o dovadă de solidaritate, care schimbă pentru prima dată în mulți ani paradigma comerțului local.

Schimbările vor continua, iar sărbătorile de iarnă vor fi altfel. Probabil le vom marca în familia restrânsă, iar mediul digital va fi populat de nenumărate rețete de cozonac. Vom ciocni șampanie pe Zoom, dacă nu am apucat să ne retragem departe de oraș. Important este să rămânem sănătoși, să avem grijă de noi înșine și de ceilalți din jurul nostru. Sub brad avem nevoie de puțină armonie și speranță.

Leave a Comment