Share
Viitorul merge pe bicicletă

Viitorul merge pe bicicletă

Într-un București care își caută ritmul, centrul capitalei a fost închis mașinilor la sfârșit de săptămână, lăsând bulevardele libere pietonilor, cicliștilor și amatorilor de trotinete.

De la instituirea stării de alertă, parcurile au fost luate cu asalt, iar distanțarea socială s-a dovedit greu de menținut. Soluția de a reda oamenilor o parte din teritoriul patrulat de mașini, chiar pe termen limitat, a bucurat multe familii.

Știm că situația poluării capitalei, deși arhicunoscută, nu a fost asumată. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a condamnat România pentru că nu a luat măsuri pentru a combate poluarea din capitală. Iată că după două luni de izolare, vocea bucureștenilor care cereau piste de biciclete, monitorizarea distrugerii spațiilor verzi sau chiar plantări a ajuns să aibă relevanță.

Dar este realist să presupunem că în condițiile distanțării sociale bicicleta va înlocui mersul cu mijloacele de transport în comun sau cu mașina individuală?

Există antreprenori locali care mizează pe schimbarea stilului de viață al bucureștenilor. Așa a apărut aplicația UrbanAir, cu care locuitorii capitalei pot alege alternative oferite de mai mulți furnizori de transport individual, inclusiv de biciclete. Pe de altă parte, sunt companii multinaționale, precum Decathlon, care cred în viitorul pe două roți și și-a propus dublarea producției locale în 2020, printr-un parteneriat strategic cu un furnizor român.

În Marea Britanie, Italia, Cehia bicicleta prinde aripi. Achiziția este încurajată prin implicarea angajatorilor și oferirea de scheme de reduceri. În Franța, vor fi alocate ajutoare pentru reparații sau instalarea de spații de parcare. Vânzările de biciclete în SUA au accelerat atât de rapid încât o familie normală găsește cu greu oferte cu prețuri rezonabile. Acolo experții avertizează că produsele low-cost și bicicletele pentru copii au să fie disponibile abia din iulie.

Pentru români, schimbarea stilului de transport până la serviciu presupune însă, pe lângă asumarea unui efort fizic constant și existența unei infrastructuri specifice la locul de muncă, în afara pistelor și a locurilor de parcare specifice. În condiții pandemice, spațiile interioare mici, unde putem înlocui în prezent hainele din timpul transportului cu cele pe care le-am folosi în timpul programului de lucru ar trebui înlocuite cu vestiare mari, ventilate și dezinfectate periodic. Puține companii pot să pună la dispoziția angajaților astfel de facilități, inclusiv posibilitatea de a face duș.

#NoulNormal înseamnă un lanț de schimbări de care trebuie să avem grijă, astfel încât bicicleta noastră să poată să ruleze printre greutăți. Alternativele pe care le găsim din vreme și pe care le vom exersa în prezent ne vor ajuta să parcurgem un traseu cu multe necunoscute, dar cu speranța redresării în câțiva ani. Am fost fericiți și nu știam, putem fi fericiți și să ne știm fiecare mică bucurie, pe un drum presărat cu gropi de anxietate și semne de întrebare.

Leave a Comment