Share
Studiu: Nouă din zece retaileri de produse nealimentare au aplicat pentru şomajul tehnic

Studiu: Nouă din zece retaileri de produse nealimentare au aplicat pentru şomajul tehnic

Un studiu al diviziei de retail a Colliers International arată că nouă din zece retaileri de produse nealimentare (88%) au aplicat pentru măsura privind şomajul tehnic

Totodată, conform analizei, peste două treimi dintre retailerii de produse nealimentare (67%) se concentrează pe canale alternative de vânzări pentru a compensa pierderile generate de lipsa de activitate din magazinele clasice.

Conform cercetării, în perioada stării de urgenţă instaurată pentru prevenirea răspândirii Covid-19, aproape jumătate (45%) dintre chiriaşii din retail aşteaptă o scădere a afacerilor de peste 30%, în 2020, în timp ce alţi 39% prevăd un declin de până la 30%, ca urmare a acestor cel puţin două luni fără activitate, cu o revenire lentă din a doua jumătate a acestui an.

„Efectele pe termen mediu şi lung sunt încă dificil de evaluat, în special luând în considerare incertitudinile privind posibile alte măsuri care ar putea fi aplicate de autorităţi după 15 mai. Cu toate acestea, proprietarii din retail au luat deja măsuri de suport pentru chiriaşii afectaţi de ordonanţele militare, precum suspendarea plăţii chiriei pe perioada de inactivitate, urmând să se decidă ulterior o modalitate de compensare, sau închiderea parţială a centrelor comerciale pentru a scădea costurile pentru servicii comune suportate de chiriaşi”, menţionează realizatorii studiului.

Potrivit sursei citate, 88% dintre retaileri au aplicat pentru măsura privind şomajul tehnic, ca reacţie la decizia Guvernului de a restricţiona activitatea retailerilor ne-esenţiali în centre comerciale.

În acest context, aproape două treimi (62%) dintre chiriaşi au suspendat sau au amânat plăţile chiriilor şi utilităţilor, iar peste jumătate (52%) au solicitat o reducere a chiriilor atunci când magazinele vor fi redeschise.

Potrivit studiului, 48% dintre chiriaşii din retail au afirmat că se vor baza pe opţiunea de amânare a plăţii taxelor oferită de stat, iar 33% că vor suspenda plata ratelor la credite până la finalul anului.

Totodată, 67% dintre retaileri se concentrează pe canale alternative de vânzări pentru a compensa pierderile generate de lipsa de activitate a magazinelor clasice, dar numai o parte din pierdere este aşteptată să fie recuperată prin aceste canale.

În acelaşi sens, aproximativ 36% dintre cei chestionaţi se aşteaptă la o creştere a vânzărilor online în acest an, dintre care jumătate mizează pe o creştere de cel puţin 20%. Totuşi, aproape un sfert (22%) dintre retaileri cred că inclusiv vânzările online vor înregistra o scădere, pe fondul apetitului scăzut pentru consum.

Conform cercetării, proprietarii de spaţii de retail au reacţionat, la rândul lor, în contextul actual şi au închis anumite arii ale centrelor comerciale, acolo unde a fost posibil (67%) şi au renegociat contractele cu furnizorii (45%) sau cu băncile (29%). De asemenea, aproape toţi au folosit în acelaşi timp şi facilităţile oferite de stat, precum: amânarea plăţii taxelor (52%), şomajul tehnic (48%) sau amânarea plăţii ratelor la bancă (24%).

„Pentru a-şi susţine chiriaşii în timpul crizei provocate de epidemia de Covid-19, 62% dintre proprietari au agreat să încaseze doar taxele de servicii aferente spaţiilor comerciale, pentru a păstra centrele curate, sigure şi echipamentele tehnice în stare bună pe perioada de inactivitate. În acest context, şi proprietarii de spaţii de retail se aşteaptă să înregistreze anul acesta scăderi ale veniturilor operaţionale, 67% estimând o scădere de până la 30%, în timp ce 24% iau în calcul scăderi chiar mai mari”, reiese din studiul Colliers International.

În ceea ce priveşte semnele de revenire de pe piaţa de retail, 67% dintre proprietarii de spaţii de retail şi 51% dintre chiriaşi se aşteaptă ca acestea să apară la un nivel satisfăcător al afacerilor, în raport cu nivelurile de dinainte de epidemia de COVID-19, până la finalul anului viitor.

Studiul de specialitate a fost efectuat de Divizia Retail a Colliers International în rândul a 84 de chiriaşi şi 21 de proprietari din sectorul de retail din România, activi în principali în arii ca fashion, HoReCa, cosmetice, servicii, divertisment sau frumuseţe.

Cercetarea face parte dintr-o analiză mai amplă asupra pieţei imobiliare în ansamblu, bazată pe informaţii relevante ale factorilor de decizie din toate segmentele de piaţă, care sunt prezentate în această perioadă pentru a aduce mai multă claritate asupra pieţei.

Colliers International Group Inc. este unul dintre liderii globali în domeniul consultanţei imobiliare şi al managementului investiţiilor.

Leave a Comment