Share
Autoritățile îi avertizează pe românii care vor apela la amânarea ratelor

Autoritățile îi avertizează pe românii care vor apela la amânarea ratelor

Florin Cîţu, ministrul Finanţelor Publice, îi sfătuieşte pe cei cu credite la bancă să fie cumpătaţi în cazul în care vor solicita amânarea ratelor. În același timp, Dan Suciu, purtătorul de cuvânt al BNR, atrage atenția că amânarea la plată a ratelor la bănci nu este în avantajul persoanei fizice sau juridice deoarece perioada imediat următoare va fi una a dobânzilor scăzute.

În contextul așteptatei măsuri guvernamentale de păsuire a celor care nu își pot plăti ratele bancare, ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu, îi sfătuieşte pe cei cu credite la bancă să fie cumpătaţi în cazul în care vor solicita amânarea ratelor şi să meargă iniţial pe o lună-două şi apoi să extindă, dacă va fi cazul, pentru a nu avea probleme în viitor.

Amânarea nu înseamnă iertare

„Românii trebuie să înţeleagă că amânare nu înseamnă iertare şi trebuie să fie cumpătaţi. Dacă avem nevoie de păsuire să începem cu o lună, două, să nu ne creăm probleme pe viitor.(…) Este vorba de până la nouă luni, dar oamenii pot folosi această posibilitate o lună, două, trei, după posibilităţile fiecăruia. Trebuie să spunem foarte clar: amânare nu înseamnă iertare. După ce trece perioada de amânare ratele trebuie plătite. Bineînţeles că nu vor fi plătite imediat, dar trebuie plătite. Oamenii trebuie să fie foarte atenţi când cer să li se amâne ratele şi să nu se întindă prea mult. Eu aş propune fiecărui român care vrea să acceseze această facilitate să înceapă uşor, cu o lună, două”, a declarat în această seară Florin Cîţu.

El a precizat că această facilitate se adresează atât persoanelor fizice cât şi celor juridice şi este şi pentru credite de consum, şi pentru credite ipotecare, nefiind niciun credit restricţionat.

Totodată, vor fi câteva criterii care vor apărea joi în Ordonanţa ce va fi aprobată de Guvern şi vor fi făcute câteva diferenţieri în funcţie de motivaţie.

„Vom vedea mâine forma finală. Este important că se va face la cererea clientului, se va face o cerere către bancă, se va spune motivul şi pentru ce perioadă. Repet, toţi cei care se gândesc, să se gândească întâi la o perioadă scurtă şi apoi să extindă. (…) Perioada de 9 luni este o propunere pe care am făcut-o, e agreată, dar recomandarea mea este să nu meargă pe maxim pentru că după aceea tot trebuie să fie plătite (n.n. – ratele)”, a subliniat ministrul Finanţelor.

Pentru a beneficia de această măsură, cei interesaţi nu trebuie să meargă la bancă, ci vor depune o declaraţie online.

„Decizia Băncii Centrale de ieri deja permitea clienţilor băncilor să restructureze creditele şi să ceară amânare. Toate băncile din România şi din Europa (n.n. – au ajuns la un acord), pentru că Banca Europeană a permis băncilor să folosească această facilitate fără să trebuiască să facă provizioane şi să-i califice pe clienţi ca rău platnici”, a mai spus ministrul Finanţelor.

Banca Naţională a României a anunţat că va transmite scrisori de informare tuturor creditorilor (instituţii bancare şi instituţii financiare nebancare) prin care li se va confirma posibilitatea restructurării creditelor debitorilor şi modalitatea de aplicare a reglementărilor în vigoare.

Astfel, conform reprezentanţilor băncii centrale, amânarea la plată (urmare a unei măsuri generale sau prin negocieri directe cu clienţii), determinată de situaţia actuală, nu trebuie asociată unei noţiuni de dificultate financiară a debitorului. În consecinţă, creditul nu trebuie reclasificat, iar instituţia bancară nu trebuie să constituie provizioanele pe sumele datorate, ca urmare a restructurării.

Perioada următoare va fi una a dobânzilor scăzute

În același timp, purtătorul de cuvânt al Băncii Naţionale a României (BNR), Dan Suciu, a explicat că amânarea la plată a ratelor la bănci nu este în avantajul persoanei fizice sau juridice dacă aceasta le poate susţine în continuare. Asta pentru că perioada imediat următoare va fi una a dobânzilor scăzute, iar peste ani e greu de crezut că putem face un scenariu care să arate mult mai bine.

„Este o chestiune importantă să înţelegem că această facilitate nu este un cadou nemeritat, este un ajutor pe care oamenii îl primesc pe bună dreptate pentru că s-a întâmplat ceea ce s-a întâmplat. Nu trebuie să existe profitori aici. Pe de altă parte, eu cred că, dacă cineva poate plăti ratele în acest moment, nu e deloc în avantajul persoanei respective, fizice sau juridice, să amâne plata ratelor. De ce ar face-o? Ca să plătească cu 9 luni în plus la rată peste trei luni – patru luni, trei ani sau cinci ani, depinde cât durează creditul pe care care îl are deja în curs? Nu merită acest lucru, mai ales că în perioada imediat următoare va fi o perioadă a dobânzilor scăzute. Deci, cumva, acei coeficienţi pe care îi luăm în calcul la plata ratelor, ROBOR-ul, va fi scăzut în perioada următoare, pentru că există această infuzie de lichiditate. E absurd, dacă se poate face plata ratelor acum să nu se facă, în aşteptarea unor vremuri mai bune din perspectiva dobânzilor, pentru că e greu de crezut că peste ani putem face un scenariu care să arate mult mai bine”, a declarat Dan Suciu.

Potrivit acestuia, există riscul de abuz prin utilizarea neîndreptăţită a acestei facilităţi de către persoanele care deja sunt în incapacitate de plată a ratelor cauzată nu de epidemia de Covid-19, ci de cu totul alte motive.

Pe de altă parte, Suciu a menţionat că există criterii bine delimitate de aplicare a acestei facilităţi, respectiv de când a devenit serioasă criza în România, de când s-au închis unităţi de producţie şi companii, de când s-a intrat în şomaj tehnic masiv.

Totodată, purtătorul de cuvânt al BNR şi-a exprimat convingerea că băncile vor face o evaluare destul de atentă a celor care solicită această amânare a plăţii ratelor şi că acestea au avut o deschidere de la bun început în privinţa aceasta.

„Sunt convins că vor fi criterii care vor clarifica situaţia şi nu mă aştept la altceva, decât la înţelegerea faptului că, dacă nu se acceptă situaţia dată de amânarea plăţii, atunci când nu poţi să plăteşti, pierzi un client. Şi băncile cred că au înţeles – sper să înţeleagă – că aceşti clienţi pe care îi ajută acum sunt clienţii pe care se pot baza pe viitor pentru a avea profit mai departe”, a spus purtătorul de cuvânt al BNR.

Leave a Comment