Share
Amsterdam electrifică flota de pe canalele care străbat orașul

Amsterdam electrifică flota de pe canalele care străbat orașul

Unele dintre cele mai populare atracții turistice ale orașului Amsterdam trec printr-o transformare fără precedent. Miile de bărci care circulă pe canalele orașului sunt modificate pentru a deveni mijloace ecologice de transport.

Gerarda Johanna este o barcă veche de aproape 100 de ani, din lemn, cu un aspect clasic. Însă sub punte, frumoasa ambarcațiune ascunde o tehnologie de vârf compusă din 66 de baterii litiu-ion și un motor electric care îi pune în mișcare elicea.

Cum administrația orașului a decis ca, până în 2025, toate mijloacele de transport, publice sau private, să renunțe la motoarele cu ardere internă, Gerarda Johanna a trebuit modificată radical printr-o investiție deloc mică. Ambarcațiunea este însă doar una dintre miile de nave care trebuie să treacă prin acest proces menit să reducă poluarea din zona centrală a frumosului oraș olandez.

Conform lui Wouter Keuning, purtător de cuvând al primăriei, circa 75% dintre navele comerciale care străbat canalele Amsterdamului sunt deja transformate pentru a nu emite CO2. Autoritățile au început depoluarea orașului cu bărcile de pe canale tocmai pentru că acestea reprezintă o importantă sursă de poluare. Zilnic, circa 320 de nave funcționează, în medie, 14 ore. Ele transportă anual mai bine de 4 milioane de pasageri.

Lansată la apă în 1922, Gerarda Johanna îi aparține lui Rederij Kooij, unul dintre operatorii de transport din Amsterdam. Conform acestuia, dintre cele 29 de bărci pe care le deține, 13 au fost deja modificate, însă procesul nu este deloc simplu și, cu atât mai puțin ieftin. Construcția de la zero a unei bărci 100% electrice poate costa 1 milion de euro, însă el a ales să modifice mai întâi navele existente. Pe rând, odată cu intrarea în procesul de revizie și reparație, fiecare barcă din flotă este încărcată cu baterii și dotată cu motor electric, proces care costă, în funcție de complexitate, circa 50.000 de euro.

Datele oficiale ale primăriei din Amsterdam arată că, în prezent, dintre cele 12.000 de bărci recreaționale, majoritatea cu dimensiuni reduse, care circulă pe canalele orașului, doar 5% sunt electrificate, însă procesul se accelerează de la un an la altul. Costurile medii pentru a transforma o navă cu propulsie diesel într-una electrică sunt cuprinse între 4.000 de euro și 40.000 de euro, în funcție de dimensiune. La această sumă se adaugă însă, ca și în cazul Gerardei Johanna, prețul plătit pentru a menține aspectul tradițional al bărcii.

Trebuie menționat și faptul că, odată cu eforturile prorpietarilor de a își modifica ambarcațiunile, oficialitățile orașului investesc sume importante în infrastructura necesară încărcării acestora. Pe lângă stațiile deja existente, puține la număr, în acest an a intrat în funcțiune și prima stație rapidă de încărcare flotantă, una care poate fi chemată la nevoie în orice punct de pe canale. În plus, până la finalul lui 2021, planul de electrificare al Amsterdamului prevede instalarea a 100 de noi puncte de încărcare pe malurile frumoaselor canale ale orașului.

Leave a Comment