Share

Vehicle-to-Grid, un nou pas către reducerea poluării

Dincolo de a folosi garajul unei case pentru a fi ferită de intemperii, mașina electrică poate deveni o importantă sursă de energie prin care proprietarii pot reduce consumul și sumele de pe facturi. Totodată, interconectarea dintre cele două poate aduce un plus de confort.

Odată cu majorarea vânzărilor de mașini electrice, discuțiile despre punctele de încărcare, sau mai exact numărul lor, devin tot mai aprinse. După ce au depășit anxietatea privind autonomia acestor vehicule și, sprijiniți de bonusurile acordate de state, au trecut și peste prețul piperat al electricelor, cumpărătorii de mașini au descoperit o nouă fobie. Mulți se tem că rețelele de electricitate din marile orașe nu vor putea face față consumului major de energie generat de încărcarea a tot mai multe mașini. Doar că industria auto, în colaborare cu distribuitorii de energie electrică, au deja ac de cojocul acestei false probleme.

Soluția salvatoare în acest caz poartă numele „Vehicle-to-Grid” (V2G) și este cât se poate de simplă. Mai puțin în state precum România, în care legislația nu ține pasul cu tehnologia. Dar ce este V2G?

Pe scurt, „Vehicle-to-Grid” este un sistem în care vehiculele electrificate – precum cele 100% electrice (BEV), hibride cu încărcare la priză (PHEV) sau cu celule de hidrogen (FCEV) – colaborează cu rețeaua electrică atât pentru a regla încărcarea mașinii mai rapid sau mai lent, în funcție de modificările de consum ale consumatorilor din jur, cât și pentru a retrimite în rețea energie atunci când consumul din jur depășește un standard impus. Totodată, grație sistemului V2G, mașinile pot alege orele de încărcare în funcție de furnizorul de energie. Mai exact, grație inteligenței artificiale, mașinile se pot alimenta doar atunci când energia din rețea provine din surse regenerabile.

Întrucât, în special noaptea, 95% dintre autovehicule sunt parcate, bateriile mașinilor electrice ar putea fi utilizate pentru a stoca electricitatea, pentru ca apoi să o redistribuie în rețeaua casei sau a orașului. Un raport privind câștigurile potențiale asociate cu V2G a constatat că, având reglementări corespunzătoare, proprietarii de vehicule electrice ar putea câștiga între 318 și 454 de dolari pe an, în funcție de kilometrii parcurși zilnic și de energia înmagazinată în mașină.

Istoria Vehicle-to-Grid

Deși dizertații privind utilitatea unui sistem de interconectare a caselor și orașelor cu mașinile electrice datează de ani buni, primul hub „Vehicle-to-Grid” a devenit funcțional doar în 2016, în Danemarca. Grație unui parteneriat dintre furnizorul de energie Enel, producătorul de vehicule Nissan și compania americană Nuvve, specializată în V2G, compania daneză de utilități Frederiksberg Forsyning a beneficiat din anul menționat de zece stații V2G. Pe atunci, Gareth Dunsmore, director pentru vehicule electrice al Nissan Europe, declara că, „pentru a aborda provocările de mediu cu care se confruntă societățile din întreaga lume, sunt necesare o gândire inteligentă și o nouă abordare a modelelor tradiționale de gestionare și distribuție a energiei. Ceea ce se întâmplă acum în Danemarca reprezintă un pas major în abordarea acestor provocări. Cu tehnologia V2G, vehiculele electrice vor juca un rol integrant în sistemele de gestionare a energiei din viitor. Faptul că o companie a integrat comercial această tehnologie deschide calea pentru o extindere comercială mai largă în toată Europa”.

Totodată, Ernesto Ciorra, responsabil în cadrul Enel, considera că, „în urmă cu doar câțiva ani, ideea utilizării V2G ar fi părut nerealistă. Astăzi devine realitate. Cu V2G putem îmbunătăți stabilitatea rețelei, permițând în continuare integrarea energiei regenerabile în mixul de producție, care este nucleul strategiei globale a Enel. V2G este unul dintre domeniile inovării durabile care ne conduce către o societate cu emisii scăzute de carbon, în beneficiul generațiilor prezente și viitoare”.

Vehicle-to-grid V2G

Legislația trebuie să țină pasul cu tehnologia

Pasul făcut acum patru ani în Danemarca a fost replicat ulterior și de alte companii și chiar clienți persoane fizice, în special din nordul Europei. Doar că, pentru a funcționa și a genera rezultate mulțumitoare, sistemul V2G are nevoie de o legislație adaptată la noile realități ale pieței. Ca și în cazul panourilor electrice amplasate pe acoperișul locuințelor sau al companiilor, pentru a livra energie în rețea, utilizatorii trebuie să beneficieze de măsuri legislative care să permită plata serviciului. Mai exact, pe lângă plata consumului propriu de energie preluat din rețeaua locală, utilizatorii V2G trebuie să-și poată încasa sumele aferente livrării de energie. Sau, măcar, să existe un sistem de compensare ușor de aplicat.

Mașina, robotul care gestionează casa

Pe lângă schimbul de fluxuri de energie cu casa, vehiculul personal poate fi utilizat în prezent și drept creier electronic al acesteia. Astfel, dacă în trecut mașina putea comanda, de exemplu, doar deschiderea porților sau ridicarea ușii garajului, acum, grație puterii tot mai mari de calcul și a conectivității crescute, aceasta poate gestiona mult mai multe sisteme electrice din locuință.

De exemplu, computerul de bord al mașinii poate semnala sistemului de control al casei apropierea șoferului de locuință și poate solicita punerea în funcțiune a anumitor consumatori precum lumina ambientală, încălzirea sau chiar pornirea expresorului de cafea. Desigur, pentru o astfel de colaborare, atât casa, cât și mașina trebuie să aibă în dotare sisteme inteligente, însă acestea există și pot fi utilizate chiar de astăzi.

Vehicle-to-grid V2G

Leave a Comment