Share
Deloitte: Este greu de estimat în ce măsură aplicarea taxei Oxigen va rezolva problema traficului în București

Deloitte: Este greu de estimat în ce măsură aplicarea taxei Oxigen va rezolva problema traficului în București

Doi reprezentanți ai Deloitte România au dat publicității astăzi un document în care își exprimă opinia că vinieta Oxigen poate fi utilă, însă „este greu de estimat în ce măsură aplicarea noii reglementări va rezolva problema traficului în București”. Totodată, „în privința poluării, mai apare o întrebare: este corectă taxarea pe normă de poluare (EuroN) sau ar trebui taxat consumul de carburant (amprenta de carbon)?”

Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, și Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, Deloitte România, arată într-un material de opinie dat publicității astăzi că „traficul din București este constant evidențiat de statistici și studii interne și internaționale, care plasează Capitala României în topurile celor mai poluate orașe din cauza numărului mare de mașini și a ambuteiajelor produse. În acest context, este evidentă necesitatea adoptării unor soluții pentru decongestionarea traficului și, implicit, pentru reducerea poluării. Demararea programului Oxigen, la începutul acestui an, are drept scop declarat ameliorarea ambilor indicatori. Să nu uităm și că, din cauza poluării din Capitală și din alte două mari orașe, România se află sub procedură de infringement, impusă de Comisia Europeană în urmă cu doi ani.”

Cedi dopi reprezentanți Deloitte arată și că „în lipsa unui sistem oficial funcțional de monitorizare a aerului, mai multe organizații civice au înființat platforma aerlive.ro și aplicația Airly la nivel internațional, care măsoară poluarea aerului. Aceste platforme arată că, în București, limitele sunt depășite în fiecare zi de 1,5-5 ori în zonele aglomerate. Studiile menționate și instituții autohtone, cum ar fi Institutul Național de Sănătate Publică, susțin că traficul rutier este una din principalele cauze ale poluării (alături de numărul tot mai mare de șantiere de construcții), numărul de mașini aflate zilnic pe străzile Capitalei fiind estimat la peste 2 milioane, multe dintre ele foarte vechi și cu norme de poluare sub Euro 4 (circa 600.000 de autoturisme înmatriculate în București-Ilfov)”.

„Măsuri similare, menite să limiteze poluarea cauzată de traficul auto, există în multe alte orașe din lume. În majoritatea cazurilor, însă, nu se plătește o taxă de acces în zonele pe care autoritățile doresc să le protejeze, denumite zone cu emisii reduse, ci, pur și simplu, mașinile care nu îndeplinesc norma de poluare admisă nu pot circula în zona respectivă. În cele mai multe cazuri, mașinile sunt etichetate cu abțibilduri care indică norma de poluare și, în funcție de aceasta, au sau nu acces în anumite zone. Tarifele pentru procurarea acestora sunt modice, însă amenzile în caz de neconformare sunt consistente, de la câteva sute de euro/dolari la chiar mii de euro/dolari.

Acest gen de restricții există în capitale europene precum Berlin, Viena, Copenhaga, Stockholm etc. În Paris sunt numeroase limitări, care se pot înmulți atunci când normele de poluare sunt depășite. Printre acestea este și una de care mulți români își amintesc, și anume circulația alternativă în weekend – o săptămână, mașinile cu număr „cu soț”, următoarea, cele cu număr „fără soț”. Londra, în schimb, percepe taxe foarte mari pentru accesul autovehiculelor în oraș, respectiv 12,5 lire sterline pe zi pentru autoturisme. Sunt scutite de taxă mașinile care îndeplinesc standarde de poluare foarte dure, respectiv Euro 4, în cazul motoarelor pe benzină, și Euro 6, în cazul motoarelor diesel.

Taxele percepute fiind foarte mici în majoritatea cazurilor, banii colectați nu sunt suficienți pentru a demara proiecte de amploare. Însă există administrații care anunță că direcționează banii (în special cei din amenzi) către proiecte de interes local. Spre exemplu, administrația din Londra, unde taxele sunt semnificative, precizează că banii colectați astfel sunt folosiți pentru îmbunătățirea calității transportului în oraș”, subliniază Ciprian Gavriliu și Elena Geageac.

Condiția necesară ca vinieta să contribuie la reducerea poluării

Prin prisma celor de mai sus, reprezentanții Deloitte sunt de părere că „este greu de estimat în ce măsură aplicarea noii reglementări va rezolva problema traficului în București. În privința poluării, mai apare o întrebare: este corectă taxarea pe normă de poluare (EuroN) sau ar trebui taxat consumul de carburant (amprenta de carbon)? Pentru că o mașină veche, cu care se circulă puțin, poluează mai puțin decât una nouă, cu care se circulă mai mult.

Taxa în sine ar putea avea efect asupra reducerii poluării, dar în timp, cu condiția ca banii colectați să fie utilizați exclusiv pentru implementarea altor măsuri în această direcție. Deocamdată, însă, nu este foarte clar cum vor fi folosiți banii colectați din taxa Oxigen. Construcția de piste pentru biciclete, amenajarea de parcuri și zone verzi, amenajarea de locuri de parcare pot fi astfel de opțiuni ce ar conduce la îmbunătățirea calității vieții și a aerului. Și, mai ales, să nu uităm că soluția găsită de natură pentru transferarea carbonului din atmosferă în sol este procesul de fotosinteză”.

Concluzia celor doi reprezentanți ai Deloitte este că „adoptarea unor măsuri pentru reducerea intensității traficului rutier și, implicit, a poluării cauzate de acesta, este mai mult decât necesară. Programul Oxigen poate fi considerat un început, însă, pentru a avea efectul scontat, trebuie să beneficieze și de alte măsuri complementare. În plus, astfel de programe trebuie extinse la nivel național”.

Ce lipsește, vizibil de la o poștă, din opinia dată publicității de Ciprian Gavriliu și Elena Geageac este detalierea măsurilor „complementare”. Exact cuiul lui Pepelea în privința taxei Oxigen. Cei doi reprezentanți Deloitte omit să arate faptul că, în lipsa dezvoltării unei infrastructuri care să favorizeze renunțarea la mașini, creată înainte de impunerea taxei, primăria Capitalei nu va face altceva decât să colecteze bani, fără a realiza de fapt reducerea traficului și a poluării.

Deloitte este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale de pe piața din România și prestează, în cooperare cu Reff & Asociații SCA, servicii de audit, servicii de consultanță fiscală, servicii juridice, servicii de consultanță și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii externalizate și consultanță în tehnologie și alte servicii adiacente prin intermediul a peste 1700 profesioniști.

Citește și:

Leave a Comment