Share

De la generația Pro la TikTok

Cu ce asociază românii cuvântul success când caută informații pe Google? În niciun caz cu efort sau gândire pe termen lung. Manualul psihopatului, citatele, jurnalul femeilor care au reușit în viață și pluralul corect sunt atributele cele mai importante învăluite de succes, la noi.

În acest context, strategia trustului Pro de acum mulți ani de a-și apropia viitoarele generații de consumatori de media cu ajutorul unor personaje simpatice, Abramburica și Magicianul, pare ruptă dintr-un studiu avangardist. De fapt, e o rețetă aplicată cu rezultate bune în situații diverse, în multe țări unde succesul presupune și altceva decât un eveniment aleator aterizat în cont peste noapte.

Companiile solide se antrenează încă de pe acum să fie relevante pentru tineri, cu speranța că percepția pozitivă pe care vor reuși să o creeze va dura și va determina o loialitate mai mare, pe măsura ce micii consumatori cresc.

Acum le alocam tinerilor cu vârstele între 7 și 22 de ani litera Z, nu sintagma Pro. Ei nu mai preferă televizorul, considerat prea static și plictisitor, ci mediul online, în care navighează cu succes de când părinții le-au permis accesul la tabletă sau telefon inteligent.

Mai mult, generația Z își produce propriul conținut. Aplicația TikTok, unde pot fi încărcate filmulețe de maximum 15 de secunde a fost utilizată de 738 de milioane de ori în 2019, în creștere cu 13% față de anul precedent și de 1,65 miliarde de ori de când a fost lansată. Ce poate fi povestit în 15 secunde? În principiu, nimic. Dar pot fi cântate sau mimate bucăți de melodii foarte cunoscute, însoțite de coregrafie. Adio, informație, bun venit, orice altceva!

Canalele TV i-au pierdut nu doar pe tineri, ci și pe alți români care s-au orientat către Netflix, HBO Go sau producțiile oferite de noile categorii de formatori de opinie, cu nume importate direct din engleză – influenceri, youtuberi, vloggeri. Mai mult, redactorii-șefi au fost înlocuiți de forme de inteligență artificială care studiază preferințele de conținut ale cititorilor de online și care mizează pe predictibilitatea alegerilor umane. Te preocupă declarațiile lui Becali sau Șumudică? Inteligența artificială are să îți propulseze alte citate ale acestor personalități înainte de orice forum de la Davos, știri despre cursul interbancar sau criza culturală mondială. Nu trebuie să te plictisești niciun moment, te vrem acolo, în online, să îți măsurăm fiecare click, să îl adunăm cu altele, să raportăm o audiență mare și să încasăm bani din publicitate pe măsură, pentru că firmele plătesc acel conținut care atrage cât mai mulți oameni.

Iluzia personalizării conținutului este esențială pentru supraviețuirea într-un mediu în care tehnologia face parte din viața noastră pentru că noi am permis acest lucru. Singura noastră soluție este să înțelegem fenomenul și să ne împrietenim cu el, chiar dacă nu ne-am născut în generația potrivită.

Leave a Comment