Share
ZONA DE BRAND – George Răduțoiu: Dacă oferim servicii de calitate piața nu va fi acaparată de firmele străine

ZONA DE BRAND – George Răduțoiu: Dacă oferim servicii de calitate piața nu va fi acaparată de firmele străine

George Răduțoiu este din Ploiești și a devenint antreprenor după mai mulți ani petrecuți ca angajat al grupului Renault în România. A terminat Facultatea de Inginerie Industrială, are un Master în Managementul Logistic și unul în Ingineria și Managementul Producției și este doctorand în Supply Chain Management.

Te rog să ne spui, mai întâi, cum te numești, câți ani ai, când ai început business-ul, cum se numește business-ul tău?

Numele meu este George Răduțoiu, am 33 de ani, iar business-ul meu, Corg Engineering, este unul relativ recent care a început ca urmare a unei finanțări de tip start-up acum un an.

Cu ce se ocupă Corg Engineering?

În principal oferă servicii de consultanță pe zona de inginerie cât și pe zona de proiectare și aplicații informatice, IT combinat cu inginerie de fabricație.

Cum și când ai decis să devii antreprenor?

A fost o idee mai veche, dar momentul sau faptul că am reușit să obtin acea refinanțare de tip Start-Up a fost factorul declanșator care m-a lansat în această nouă aventură. Afacerea a început în urmă cu cinci ani.

Ce lucrai înainte de a deveni antreprenor?

Înainte de a fi anterprenor am fost șef de proiect, manager de proiect și șef de program pentru o firmă internațională care are filială și aici în România. Iar acolo mă acupam de zona de standardizare de procese, zona de dezvoltare aplicații pentru a susține activitatea firmei respective și inclusiv zona de inovații. M-am gândit de ce nu aș face același lucru pentru business-ul românesc.

Care a fost cel mai dificil moment din viața ta de antreprenor?

A fost și este găsirea potențialilor clienți și în același timp cu impunerea ca firmă. Ca jucător în business-ul românesc si nu numai. Doresc și clienți din străinătate cărora să le ofer servicii din România. Dar putem lucra și cu prezență fizică acolo, lângă client.

Dar care au fost cele mai plăcute momente?

Primul contract semnat cu un client. Totul s-a întamplat după o perioadă destul de lungă. După mai multe întâlniri cu clientul respectiv. Iar momentul în care am primit ok pentru proiectul respectiv a fost cel mai fericit din viața mea de antreprenor și, probabil, va rămâne fiind primul. A fost greu să îl obțin, a fost o periodă de trei-patru luni cu întâlniri, cu sugestii, prezentării prin care l-am convins că businessul meu este ceea ce are el nevoie pentru a își îmbunătății performanța.

Cum a evoluat cifra ta de afaceri în utimii cinci ani?

Per ansamblu cifra de afaceri a crescut cu un procent de 5% pe an.

Se vorbește tot mai des de o criză a forței de muncă în România. Te-ai lovit de această problemă sau consideri că este o temă falsă?

În momentul de față lucrez cu înca două persoane în acest business. Întradevăr este o criză a forței de muncă, dar este o lipsă de personal calificat, persoane cu competențe. Angajații mei sunt persoane cu care am colaborat de a lungul timpului și le-am cooptat tocmai pentru că le cunosteam potențialul și îi doream aproape de mine.

Ai apelat la ajutorul statului atunci când ai început afacerea sau pe parcursul derulării ei?

Pe parcursul derulării mi-am dat seama că aș putea să profit de opotunitatea pe care statul o oferă prin acele programe de tip Start-Up Nation și da, am apelat. Am câștigat un proiect care m-a ajutat să mă ridic în special pe zona tehnică și pe zona de soft-uri. Toți banii au fost investiți și redirecționați în acea direcție.

Cum a fost experiența cu statul în obținerea fondurilor în Start-Up Nation pentru proiectul tău?

Aș rezuma în cuvântul „greoaie”. Am aplicat în urmă cu trei ani, și am obținut finanțarea la un an și șase luni după ce s-a primit validarea. Iar de acolo a început perioada de urmărire și perioada de investiții și contact tot mai des cu instituțiile statului.

Ai spus că experiența a fost greoaie sau că este în continuare greoaie. De ce? Care este motivul?

Cred că în principal totul pleacă de la procedurile pe care le au, organizarea pe care o au în toată această zonă de programe cu finanțare. De foarte multe ori oamenii nu înțeleg aceste procedure. Nu știu ce au de făcut în momentul în care ai o problemă și încerci să discuți cu o persoană avizată. Primești o sugestie cu o rezolvare, dar în momentul în care vorbești cu o altă persoană varianta anterioară nu mai există sau trebuie să o iei de la capăt. Totul are discontinuitate în lanț.

Află mai multe despre micii antreprenori români, realizările și problemele lor, din ZONA DE BRAND.

Consideri că există o discrepanță între modul în care autoritățile române tratează firmele autohtone față de cele străine?

Personal, nu. Putem spune că puterea de negociere a firmelor străine este alta, mai ales dacă mergem pe zona de loby. Însă din punct de vedere al procedurilor ceea ce au de făcut firmele în relația cu statul nu schimbă lucrurile din perspectiva mea.

Te simți amenințat de companiile străine care ar putea intra pe piața în care activați voi?

Nu. Din contra, o văd ca pe o provocare să adaptăm serviciile și produsele pe care le oferim la nivelul sau peste acele firme care intră pe piața românească.

Știi cine ar putea intra pe piața românească?

Sunt deja prezente firme și în momentul de față nu am idee care ar fi celelalte firme care vor accesa piața românească, dar în momentul de față e clar că sunt firme destul de mari prezente aici care oferă același tip de servicii. Poate la un nivel mult mai performant având un întreg grup în spate care le susține.

Simți în momentul de față că sectorul în care activați este acaparat tot mai mult de firme străine?

Este timp și loc pentru firmele mici. Atât timp cât oferim servicii de calitate, nu cred că piața le va aparține în totalitate.

Ce crezi că lipsește afacerii tale pentru a se dezvolta mai rapid?

În principal totul ține de vizibilitate în piață. Asocierea firmei cu un brand astfel încât în momentul în care clienții și potențialii clienți îți aud numele deja să gândească: ok, aceasta este firma care ar putea să îmi rezolve o anumită problema.

Care crezi că este motivul pentru care firmele cu capital străin reușesc în detrimentul celor românești?

În principal structura pe care o au, procedurile pe care le au și zona de organizare. Întotdeauna în firmele străine este o structură foarte bine definite, iar deciziile se iau întotdeauna după o analiză. Deciziile se iau la rece.

Te-ai gândit cum ai putea contracara expansiunea companiilor străine în zona ta de activitate?

Nu aș merge pe o contracarare. Din contra, aș merge pe o soluție de tip parteneriat în care creștem în același timp cu firmele străine, iar ele, la rândul lor, vor putea învăța din experiența noastră.

Este vizibilă atracția românilor către mărcile străine care sunt mai mult sau mai puțin cunoscute la noi. De ce crezi că se întâmplă acest lucru?

În principal pentru că au investit foarte mult în publicitate. Și-au creat o imagine de marcă foarte bine stabilită și foarte vizibilă, iar în momentul în care o persoană aude de o anumită companie deja știe ce oferă acea companie.

Care sunt perspectivele afacerii tale în următorii cinci ani?

Dorim să menținem acea creștere de 5% pe an. Iar pe zona de creștere clienți în funcție de evoluția pieței și în funcție de oportunitățile pe care le vom întâlni în străinătate, ne dorim să mergem într-o zonă cu mai mulți angajați. Brandul este unul dintre punctele pe care trebuie să le îmbunătățim.

Ce îți dorești de la afacerea ta și care crezi că este calea pentru a obține ce îți dorești?

În primul rând expansiune. Și să devină un actor principal în sectorul pe care activăm, consultanță și oferire de servicii în zona de optimizări fabricație de logistică dezvoltare și implementare sisteme informatice. Calea ar fi investițiile în tehnologie, materiale, oameni.

Interviul integral poate fi urmărit aici:

Realizatorul interviului, Horațiu Manea, este brand manager, consultant de brand, coach, trainer și creatorul Brandify – „Sistemul complet și revoluționar de construcție a brandului afacerii–produse, servicii, companii”. Este singurul sistem clar și coerent care le arată, pas cu pas, antreprenorilor cum să construiască un brand puternic pentru afacerea lor. Horațiu își dorește să ajute proprietarii de afaceri români să facă pasul de la Afacere la excelența durabilă prin Brand.

Leave a Comment