Share
Indicele de motorizare: România nu mai este pe ultimul loc din Europa

Indicele de motorizare: România nu mai este pe ultimul loc din Europa

De ani buni știm că România se află pe ultimul loc din Europa în privința indicelui de motorizare. Ei bine, începând din acest an lucrurile s-au schimbat. Împins de importurile masive de vehicule second-hand, parcul național de vehicule a urcat cu 7,4%, cea mai mare creștere de pe continent, și a părăsit ultimul loc.

România nu se mai află pe ultimul loc din Europa în privința indicelui de motorizare, indicatorul care arată câte mașini deține o țară pentru fiecare 1.000 de locuitori. Conform raportului Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) „Vehicles in use – Europe 2019”, dat publicității în această săptămână, România a urcat o treaptă, de pe ultimul loc, pe penultimul.

Grafic Evoluția parcului Auto România

Datele ACEA arată că la finalul lui 2018 România avea un parc auto format din 7.541.889 de vehicule, cu 7,4% mai multe decât în 2017, fapt ce o plaseză pe locul opt în clasamentul european, la mare distanță de state precum Germania, Italia, Marea Britanie, Franța, Spania sau Polonia, dar tot mai aproape de Olanda (9.961.587 unități) și peste Belgia (6.714.299 unități) sau Cehia (6.586.168 unități). Un calcul simplu ne arată că România deține în prezent 2,38% din întregul parc european de vehicule care include 316.850.215 unități.

Cum o ierarhizare simplistă – fără a ține cont de numărul de locuitori al fiecărei țări – nu este suficientă pentru a observa diferențele majore dintre statele Europei în privința deținerii de vehicule, mult mai logică este ordonarea în funcție de indicele de motorizare. În acest caz, România a fost, încă de la debutul acestor statistici, codașa continentului. Până pe 1 ianuarie 2019. Conform raportului ACEA amintit, țara noastră are în prezent un indice de motorizare de 330 vehicule / 1.000 de locuitori, în timp ce Letonia deține doar 329 vehicule / 1.000 de locuitori. Asta după ce, cu un singur an în urmă, în 2017, lucrurile stăteau pe dos, Letonia (317 unități) fiind cu 12 unități peste România. Este important de menționat că printre codașele clasamentului se află și Ungaria (372 unități în 2018), Croația (406 unități) și Irlanda (436 unități). Din topul întocmit de analiștii ACEA lipsește Bulgaria – stat care ar trebui să se afle și el printre codașe – pentru că datele necesare nu au fost furnizate în timp util.

Media europeană a indicelui de motorizare este de 531 de mașini / 1.000 de locuitori. Desigur, ar fi fost interesant de aflat și un raport dintre mașini și numărul de kilometri de autostradă, sau unul dintre vehicule și locurile de parcare, însă astfel de raportări sunt imposibil de făcut.

Un parc auto în creștere accelerată

Evoluția parcului auto din România este constantă în ultimii ani. În cei cinci ani luați în calcul de noi, acesta s-a majorat anual cu circa 500.000 de vehicule (noi și second-hand). Astfel, dacă în 2014 românii dețineau 5.780.872 de vehicule, un an mai târziu aveau 6.084.275, pentru ca în 2016 să atingă 6.427.322 unități. În acest ritm este foarte posibil ca, la finalul anului acestui an, să depășim pragul de 8 milioane de vehicule. Mai ales că în primele 11 luni din 2019 au fost înmatriculate, conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), nu mai puțin de 147.789 de autoturisme noi (+21,5% față de 2018) și alte 408.616 unități (-6,05% față de 2018). La acestea se adaugă vehiculele comerciale ușoare, medii și grele. Din nefericire, neavând încă și o statistică exactă a radierilor este imposibil de realizat un calcul exact.

Tabel Parc Auto Europa

Odată cu majorarea accelerată a parcului auto a crescut, desigur, și indicele de motorizare. Astfel, dacă în urmă cu cinci ani România avea doar 246 de mașini la 1.000 de locuitori, un an mai târziu indicele a urcat la 259, apoi la 2077, pentru ca, în 2017 să fie depășit pragul de 300 de unități / 1.000 locuitori.

Teoretic, creșterea indicelui de motorizare este benefică și arată atât creșterea economiei cât și a veniturilor populației. Din nefericire, în cazul României, această creștere este susținută de importuri masive de vehicule de ocazie, multe extrem de ieftine și, desigur, foarte vechi și cu stări tehnice precare.

Tocmai de aceea, în loc să se reducă, vârsta medie a parcului auto național se află în creștere. Conform raportului ACEA, autoturismele românilor au o vârstă medie de 16,3 ani, una dintre cele mai mari dintre stetele UE. La acest capitol ne depășesc doar Estonia (16,7 ani) și Lituania (16,9 ani). Asta în timp ce indicatorul la nivelul întregului continent este de 10,8 ani, iar în state precum Luxemburg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca sau Austria, nu depășește 9 ani. Este demn de menționat că luxemburghezii au cele mai noi mașini din întreaga Uniune Europeană, vârsta parcului fiind de doar 6,4 ani.

Grafic Evoluția indicelui de motorizare România

În ciuda lipsei locurilor de parcare și a infrastructurii deficitare, românii continuă să cumpere vehicule, mai noi sau mai vechi, în multe cazuri ajungându-se ca o singură familie să dețină 3 sau chiar 4 autoturisme. În același timp, în state mult mai dotate decât România în privința infrastructurii, familiile dețin mult mai puține mașini. Astfel, în Austria, doar 6% dintre familii dețin câte 3 mașini, în Franța doar 5,3% dintre familii, iar în Olanda doar 4,2%. Din acest punct de vedere danezii par cei mai cumpătați, cu doar 2,2% dintre familii având câte 3 mașini.

Citește și:

Tabel Indice de motorizare Europa

Leave a Comment