Share
ZONA DE BRAND – Avraham Cioceanu: Nu este deloc ușor în zona bio, dar este din ce în ce mai bine

ZONA DE BRAND – Avraham Cioceanu: Nu este deloc ușor în zona bio, dar este din ce în ce mai bine

LifeNews.ro, în parteneriat cu Horațiu Manea, consultant de brand, lansează „Zona de brand” o secțiune a portalului nostru în care veți descoperi articole interesante și utile despre antreprenori români, dar și despre provocările întâlnite de aceștia în activitatea lor. Totodată, prin interviurile realizate de Horațiu Manea vom încerca să realizăm studiul „Antreprenoriatul românesc încotro?”, menit să arate cât mai fidel starea companiilor cu capital 100% românesc.

Născut la București în 1963, Avraham Marian Cioceanu este lector universitar la Universitatea Ecologică București, dar și acționar majoritar al unui laborator de control alimente din România. De-a lungul carierei sale a făcut mai multe incursiuni, cu mai mult sau mai puțin success, în zona antreprenoriatului.

Te rog să ne spui cum te numești și ce cum ai început antreprenoriatul?

Numele meu complet este Avraham Marian Cioceanu. În 1991 am înființat prima firmă. După revoluție eram și eu un puști, apoi, ca medic veterinar, am înființat primul laborator privat de control al alimentelor din Romania. Spun primul pentru că pană în 2000 legislația nu permitea și  analizele le făcea doar statul. M-am adaptat și, în 2000, am înființat primul laborator privat. Din 2009, fiind din București și neavând teren agricol ca să lucrez în zona bio pentru a înțelege problemele sectorului, am înființat o brutărie bio și am inventat o rețetă absolut unică în lume – niște grisine ecologice din făină interală bio macinată la moară cu piatră, semințe de in, coriandru, rozmarin  etc. După aceea, din 2013, Asociația Bio România ne-a ajutat și am întrat în rețeaua de supermarket Carrefour cu produse bio românești.A fost  prima prezență a produselor bio românești intr-un supermarket. Pe atunci aveam vreo 40 de produse, între timp am listat peste 100 precum prima carne bio, mielul bio de paște.

Am pierdut foarte mulți bani cu acest business, atât eu cât și firmele care lucrează în zona bio. Brutăria aceea a dat faliment pentru că aveam patru angajați care lucrau doar două zile pe saptamână pentru că nu erau comenzi. Acum am continuat cu grisinele, dar am externalizat la o altă brutărie pe care am certificat-o și lucrează pe comandă. Nu este absolut deloc ușor în bio, dar este din ce în ce mai bine deoarece românii încep să conștientizeze că sănatatea nu are valoare. Nu poți să cuantifici cât costă sănătatea cuiva și atunci, mai ales cei care au avut o boală cronică, o operație, nu își mai pun problema banilor și vin către produse bio care sunt așa cum spunea și Hipocrate acum vreo trei mii de ani „alimentele voastre să vă fie medicament”. Un aliment adevărat trebuie să fie medicament, adică să te hrănești nu să te alimentezi.

Cum și când te -au gândit să devii antreprenor?

În 1989 m-a prins Revoluția ca medic veterinar de circumscripție în județul Constanța, pe malul Dunării. După patru luni de la Revoluție salariul pe care îl primeam nu îmi ajungea nici măcar să bag benzină în mașină pentru a face naveta. Și atunci mi-am dat demisia. Prin 1990 mi-am făcut niște relații în Belgia și le-am spus că sunt medic veterinar dar pot să muncesc orice, chiar și muncă necalificată. Am fost în Belgia și și am lucrat cea mai necalificată muncă într-un abator de acolo. Am avansat și, când m-am întors în România pentru viza de muncă, l-am invitat și pe patronul abatorului la noi și i-am prezentat niște abatoare care funcționau încă pe vremea aceea. Ne-am gândit că nu are rost să mă mai întorc în Belgia și că putem să facem un business România și să exportăm.

În 1991 am făcut prima firmă mixtă româno-belgiană, am început cu exportul de carne. Dar nu am apucat să trimitem decât două camioane pentru că a venit Uniunea Europeană și ne-a spus că avem virusul pestei porcine, nu africane Până atunci însă, pe vremea lui Ceaușescu, au fost exportate zeci de vapoare din România și nu mai aveau virus. În 1991, doar două camioane am reușit să exportăm și afacerea a fost blocată. Am încercat apoi tot felul de afaceri în agricultură, în domeniul alimentelor.

Care au fost cele mai dificile momente din viața ta de antreprenor?

În 1996 am primit o hârtie că suntem în faliment, că ni se execută firmele. Asate pentru că în 1994 am luat un credit cu o dobândă de 154% pe an să facem un centru comercial în București. Am făcut centrul comercial în mai puțin de un an, am început să închiriem, dar eram la început și…. nu am putut da banii înapoi. În final ne-am dus la belgieni, împreună cu asociatul meu, ne-au dat banii și am salvat afacerea.

Dar care au fost cele mai plăcute momente din viața ta de antreprenor?

Când au ieșit actele primei firme, în anul 199,1 undeva în vară, și pe actul constitutiv scria așa „Marian Cioceanu, director general firma mixtă româno-belgiană”. Acesta a fost un moment de neuitat. Apoi, după vreo șase luni, când am vândut primul camion de carne și a venit plata. Erau bani mulți.

Cum a evolut cifra de afaceri a companiei tale în ultimii ani?

Am înființat primul laborator de control alimente în anul 2000. A mers foarte greu pentru că statul, adică direcția sanitar-veterinară, doreau să facă tot ei analize. Nu acceptau idea că sunt și laboratoare private legale, înființate cu autorizația lor. Dar din anul 2005 au înteles că s-au înființat și alte laboratoare și s-a dat drumul pieței de control alimente în sistem privat și am ajuns în anul 2008 – 2009 cu încasări lunare de 400 – 450 de mii de lei, în timp ce costurile erau undeva la 200 – 250 mii. Asta a funcționat până în toamna lui 2009. Era campanie electorală, control și au închis într-o lună douăsprezece laboratoare private printre care și al meu. A fost închis vreo nouă luni. S-a reluat activitatea în 2010, pierdusem toți clienții. Încet, încet i-am adus înapoi, iar în 2012 niste „strategi ai statului” au înjumătățit tariful la laboratoarele de stat și iar am rămas fără clienți.

Se vorbește tot mai des despre o criză a forței de muncă în România. Te-ai lovit de această problemă sau consideri că este o temă falsă?

Nu este falsă deloc. De un an și mai bine nu găsești nici personal necalificat nici specializat, directori, microbiologi, chimiști…  S-au pensionat persoanele în vârstă și singura posibilitate a fost să gasesc un absolvent de facultate, eventual masterand, căruia i-am dat bursă, l-am format, și după cinci ani plecă pe un salariu dublu, triplu tot la stat. Acum, pentru că laboratoarele de stat au revenit la prețurile normale, din ce în ce mai mulți producători de alimente vin la laboratoarele private. Cred că de luna viitoare vom putea oferi din nou angajaților bonuri de masă.

Află mai multe despre micii antreprenori români, realizările și problemele lor, din ZONA DE BRAND.

Ai apelat la ajutorul statului atunci când ai pornit afacerile sau pe parcursul derulării lor?

În 2016 am accesat fonduri europene pentru un laborator nou în Ploiești. Birocratic a fost stufos, dar spre deosebire de perioada 2007-2013, funcționarii publici și-au înțeles menirea, sunt foarte deschiși, nu fac rabat, te controlează, vin clarificări – unele fără sens, altele pertinente, dar sunt de bună credință. Plata nu a întârziat niciodata mai mult de o luna jumătate, temenul legal fiind de trei luni.

Cum a fost experiența?

Este birocratică. Dar odată ce ai dat sutele de hârtii, funcționează, se fac plățile, iar când dă o clarifiare nu îti caută nod în papură. Acum, spre deosebire de perioada 2007- 2013, funcționează.

Consideri că există o discrepanță intre modul în care statul tratează firmele românești față de cele străine?

Eu pot să mă pronunț doar uitându-mă la știri. Adică dacă discutăm de ajutoarele de  stat pe care le acordă guvernul României firmelor mari, de zeci sau sute de milioane de euro, și ajutorul de stat care, de când cu start-up nation, tot este ceva. Nu pot să spun din proprie experientă, doar din ce văd pe piață. În ultimii trei-patru ani s-au mai echilibrat lucrurile. Eu nu sunt împotriva investitorilor străini, dar golim România și străinii nu o să mai aibă cu cine să muncească dacă doar lor le dăm ajutor de stat mare.

Ce crezi că lipsește afacerii tale pentru a se dezvolta mai rapid?

Tehnologizare, intrare pe online, vânzare pe online, facilități. Tinerii și, în general, generația nouă care se duce către bio, doresc să dea click și să primească marfa acasă. Lipsește etichetă, marketing, cum arată ambalajul, să faci produsul unic, să știi să îi spui povestea, adică marketing normal. Dar noi nu suntem într-o piață normală la bio.

Interviul integral poate fi urmărit aici:

Realizatorul interviului, Horațiu Manea, este brand manager, consultant de brand, coach, trainer și creatorul Brandify – „Sistemul complet și revoluționar de construcție a brandului afacerii–produse, servicii, companii”. Este singurul sistem clar și coerent care le arată, pas cu pas, antreprenorilor cum să construiască un brand puternic pentru afacerea lor. Horațiu își dorește să ajute proprietarii de afaceri români să facă pasul de la Afacere la excelența durabilă prin Brand.

Leave a Comment