Share
Fără emoție, despre manipulare. Ce ne așteaptă în 2020

Fără emoție, despre manipulare. Ce ne așteaptă în 2020

Ca studentă, primul curs la care am participat a fost Geopolitica. M-a captivat imediat și de atunci urmăresc care este poziția noastră națională, într-o confruntare ideologică a marilor puteri, care nu pare clar desenată, dar care se poartă și în mediul online.

Devine din ce în ce mai greu să ne dăm seama care este realitatea, bombardați cu atât de multă informație lipsită de relevanță, construită din bucățele de adevăr amestecate cu zgomot și gunoi.

Dacă tot nu putem rezolva lipsa apei calde în București și a toaletelor la țară, ne exprimăm destul de intens în mediul digital, în mici comunități, unde fiecare visează să fie lider și să influențeze soarta conversației măcar din câteva click-uri. Cu cât sunt mai aprinse discuțiile, cu atât e mai palpitantă implicarea. În acest mediu, care pare sigur, putem să îi selectăm pe membrii bulei după chipul și asemănarea noastră sau îi acceptăm în casa noastră digitală și pe alții, diferiți de noi, ca să avem parte de un dialog autentic.

Ce ne facem însă când în comunitatea noastră digitală își face apariția un fals prieten, care inițial ne combate finuț și continuă cu minciuni greu de imaginat? Cum reacționăm când o personalitate politică aruncă afirmații false sau trunchiate despre oponentul său, cu alte cuvinte #fakenews? Ce comentarii să facem când suntem atacați cu un limbaj greu de reprodus, iar subiectul conversației este social, economic sau politic?

Ar trebui să zâmbim, căci suntem importanți. Pentru un troller cu un cont fals, plătit să distragă atenția publicului de la adevăratele situații importante sau de criză, cu un impact real. Inteligent ar fi să nu îi oferim credibilitate, să încercăm să verificam conținutul otrăvitor și nefundamentat pe care îl împinge. Adică să nu îi dăm share. Mai mult, putem să activăm funcția report, care îi poate opri temporar avântul și să dăm de veste, ca și alții să ne urmeze.

Intrăm în contact cu personaje care inventează probleme sociale și tot discursul lor e violent, rasist, homofob, misogin sau vulgar? Block, block, block. Nu trebuie să stăm pe gânduri. Cineva a plătit sau e direct interesat să propage acea mizerie, să o oprim!

Citim postări scrise simplist, de oameni pe care nu îi cunoaștem personal, cu un conținut subversiv, despre cât de orbilă e Uniunea Europeană, cât de inutil e NATO, cum ne pierdem noi suveranitatea sau chiar țărișoara? Cineva a orchestrat și fabricat astfel de pachete de mesaje, iar oameni cu bună credință le preiau și le analizează la ei în bulă, cu alți oameni de bună credință. Atât timp cât nu ne dorim să redevenim o Republică Socialistă, drumul nostru nu este spre Est. Iar dacă vrem Brexit, putem cere viză pentru UK, deși sunt șanse mici să o primim.

Anul viitor va fi și mai greu să distingem adevărul, într-un spațiu digital doldora de minciuni atent croșetate și distribuite cu talent, de persoane care chiar se pricep la asta. Înainte de a ne asocia cu așa ceva, să ne acordăm câteva momente de reflexie. Putem să alegem să analizăm profilul autorului – câți prieteni are, de cât timp e în social media, dacă postările lui sunt variate sau repetitive, dacă alții i-au comentat lui pe pagină. Dacă există, de fapt.

Mai avem o alternativă, după atâta participare pe tastatură. În iunie 2020 ne vom alege reprezentanții în consilii județene, consilii locale și primarii, care sper să ne asigure furnizarea căldurii, de exemplu. Și aproape peste un an, vom decide cu cine ne asociem, în Parlamentul României. Pur și simplu, haideți să facem noi aceste alegeri și să #votăm.

Adina Ionescu a creat şi derulat, în ultimii 20 de ani, campanii integrate de comunicare pentru industrii diferite precum auto (Groupe Renault / Automobile Dacia), petrol și gaze (Grupul MOL), IT/C (Nokia), infrastructuri electrice şi digitale (Legrand, Schneider Electric), comerţ exterior (Samsung Corporation). Adina s-a implicat activ în diferite iniţiative bazate pe voluntariat şi crede în susţinerea societăţii civile. De-a lungul carierei şi-a asumat consilierea membrilor din Board cu privire la strategia de comunicare, managementul reputației, definirea platformelor de responsabilitate socială corporativă, precum și gestionarea relaţiilor cu autoritățile centrale și cu asociațiile profesionale.

Citește și:

Leave a Comment